Når du sender e-mails til folk, du ikke kender, løber du en risiko for, at mailen havner i modtagerens spamfilter.
Men ifølge det amerikanske iværksættermagasin Inc. kan du ved at følge fem retningslinjer øge sandsynligheden for, at dine mails havner i modtagerens indbakke - og ikke i spammappen.
1. Undgå for mange salgs-agtige ord
Ikke overraskende stiger risikoen for at havne i et spamfilter, hvis du bruger mange salgs-relaterede ord. Det kan være ord, der indikerer, at du tilbyder et gratis produkt, eller at modtageren kan vinde en præmie.
Og taget i betragtning at både de fleste spammails og e-mailtjenester er engelske, formoder vi, at risikoen for at havne i spamfilteret er markant højere, hvis du bruger engelske udtryk.
Magasinet Inc. advarer især mod at bruge følgende ord:
Advertisement, Business, Cash, Cheap, Commodity, Congratulations, Credit, Deal, Debt, Degree, Disclaimer, Discount, Free, Gimmick, Guarantee, Income, Ink, Investment, Joke, Load, Marketing, Merchant, Money, Obligation, Offer, Opt, Opportunity, Outstanding, Payoff, Price, Profit, Promo, Promotion, Rate, Refund, Rich, Sales, Save, Shop, Spam, Spree, Stock, Subscribe, Trading, Wealth, Win, Winner, Winning, Won.
2. Giv din mail en unik overskrift
Ud over at gøre brug af mange af de førnævnte ord er spammails også kendetegnet ved at have standardiserede overskrifter.
Derfor bør du så vidt muligt sørge for, at din mail har en overskrift, der er unik for modtageren.
3. Giv din mail et simpelt layout
Du bør sørge for, at din mail har et simpelt layout, og derfor bør du undgå at bruge en baggrundsfarve, ligesom store skriftstørrelser og usædvanlige skrifttyper også er "no go". Med andre ord: Undgå at din mail ligner en reklame eller en billig salgsbrochure.
I stedet gør du klogt i kun at bruge én skrifttype, én skriftstørrelse og i det hele taget undgå at bruge sjove effekter i din mail.
4. Brug ikke for meget grafik
Du vil sandsynligvis gerne have, at din mail ser lækker ud. Men undgå at proppe den med grafik.
Et firmalogo kan gå an, men bruger du mere end et enkelt eller to stykker grafik, vil nogle spamfiltre antage, at der er tale om pornografisk materiale.
5. Undgå for mange links
Mange spammere fylder deres mails op med links i håbet om, at modtageren i det mindste vil klikke på bare et enkelt af dem.
Derfor bør du naturligvis undgå mange links, hvis du ikke vil forveksles med en spammer.
I stedet bør du maksimalt have et enkelt link i din mail, og har du brug for at sende flere links, så undgå at gøre det i den første mail, du sender til en ny kontakt. Vent i stedet med at sende dine links, til du har fået et svar fra modtageren.
Læs også:
Find alle de beskeder som Facebook skjuler for dig