Læs også:
Danske Bank efter NemId-indbrud: Intet er sikkert
Hele Skandinavien ramt af samtidige bank-nedbrud
Danske Bank planlægger en større omstrukturering af sinefilialer. Planen indeholder filiallukninger samt omstrukturering af de tilbageværende filialer.
Danske Bank ønsker, at omstrukturere de tilbageværende filialer, så de i et langt større omfang henvender sig til at modtage kunder, der har en aftale på forhånd.
"Vi har lukket 31 filialler i første halvår, og vi planlægger at lukke 65-70 filialer i alt i 2012," siger Kenni Leth, der er pressechef i Danske Bank.
Sker omstruktureringen for at spare kassemedarbejdere væk?
"Der er helt sikkert et omkostningsperspektiv i det, men det er ligeså meget drevet af kundeaktiviteten, kunderne benytter banken på en anden måde end tidligere," siger Kenni Leth.
Fald i kasse-ekspeditioner
Siden 2009 har Danske Bank oplevet en nedgang i antallet af almindelige kasse-ekspeditioner, helt præcist har banken oplevet et fald på 41 procent i perioden 2009-2012. I samme periode, er antallet af filialer faldet med 31 procent.
"Bankkunderne bestemmer udviklingen, og vi kan se, at kunderne i stigende grad vælger vores digitale løsninger via netbank, mobiltelefoner, tablets, telefonbank og de klassiske hæveautomater," siger Kenni Leth.
Danske Banks' applikation til mobiltelefoner og tablets blev udrullet for to år siden, og ifølge regnskabet for 1. halvår 2012, ses det tydeligt, at kunderne tager de digitale tilbud til sig.