Netpostens abonnenter får tilsendt reklamer for investeringer i udlejningsejendomme uden at have givet lov til det. Det er i strid med markedsføringsloven.
Jurist hos Forbrugerombudsmanden, Jane Frederikke Land, forklarer reglerne således.
- Nyhedsbreve betragtes som udgangspunkt som reklame, og når en person giver sit tilsagn til at modtage et nyhedsbrev fra en virksomhed, har han kun sagt ja til at modtage reklame fra den pågældende virksomhed, siger Jane Frederikke Land, som dog ikke har kendskab til den konkrete sag.
Direktør: Pas på med hysteri
Men Netposten sender reklamer ud til Netpostens abonnenter som "special-nyhed". Reklamerne kommer fra selskaberne Merit Ejendomme og Ejendomsinvest.
- Den erhvervsdrivende må ikke udsende reklamer fra andre erhvervsdrivende, med mindre modtageren har givet sit udtrykkelige samtykke til også at modtage dette, siger Jane Frederikke Land.
Modtagerne af Netpostens nyhedsbrev får ikke at vide, at reklamerne kommer fra andre selskaber. De giver samtykke til "specielt relevante tilbud, udbudt via mail".
Direktøren for Netposten, Martin Lykke, mener dog ikke, at deres nyhedsbrev er ude på et skråplan.
- Nu skal man passe på med, at man ikke bliver for hysterisk med, hvad man skal give samtykke til, siger han.
- De her nyheder bliver sendt ud, fordi vi har en sektion om investeringer i ejendom, så det er ikke irrelevant information for vores læsere, siger Martin Lykke.
Han mener, at Computerworld Onlines eget nyhedsbrev også overtræder markedsføringsloven, hvis man anlægger Jane Frederikke Lands tolkning.
- Når Computerworld Online i sit eget nyhedsbrev bringer en reklame, så retter en erhvervsdrivende henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, uden at den pågældende forudgående har anmodet om henvendelse fra netop den pågældende erhvervsdrivende. Derfor er Computerworld Online en lige så stor synder som Netposten, argumenter Netpostens direktør.
- Omvendt ville det være mere relevant for hele medie-branchen, hvis der blev kigget på lovgivningen med nutidens øjne. Se det burde Computerworld Online tage op i stedet for at skyde på en konkurrent, mener Martin Lykke.
Samtykke for bredt formuleret
For Jane Frederikke Land er der dog ingen tvivl om, at Netpostens samtykke til "specielt relevante tilbud, udbudt via mail" er for bredt.
- Et samtykke må ikke være et generelt samtykke. Det skal være konkretiseret helt tydeligt, hvilke varegrupper eller tilbud man siger ja til at modtage reklamer for, siger forbruger-juristen.
Hun nævner et eksempel fra juridisk årbog, hvor man for eksempel skal konkretisere, om det er stuemøbler eller havemøbler, man vil have nyheder om.
Martin Lykke afviser, at Netposten vilkår er for generelle.
- Vi prøver at beskrive, hvad det er, man får, og læseren har jo også selv et ansvar for, hvad han melder sig til. Jeg kan i hvert fald sige, at vi ikke har handlet i ond tro, men hvis forbrugerombudsmanden har et bedre forslag til et mere præcist ordvalg, så skal det være mere end velkomment, siger direktøren.