Læs også:
Slut med Hotmail - her er Microsofts nye Outlook.com
Computerworld News Service: Microsofts nye webmail-service, Outlook.com, er mere end blot en opdatering af selskabets gratis webbaserede mail-løsning.
Det er også et aggressivt udspil mod konkurrenten Google.
Tirsdag løftede Microsoft sløret for sin nye webmail-service, som inden længe vil erstatte den populære Hotmail.
Den opdaterede service er blevet moderniseret, så Outlook.com-konti kan synkroniseres på tværs af en række hardwareenheder.
Herudover er der indbygget integration med sociale netværk som Facebook, Twitter og LinkedIn.
"Selvom mange, særligt yngre mennesker, anvender sociale medier mere end e-mail, så er e-mail stadig den foretrukne metode til længere kommunikation," siger analytiker Patrick Moorhead fra Moor Insights & Strategy.
"Microsoft er desperat efter at slippe af med Hotmail ... Hotmail har stået i stampe, hvad angår funktionalitet, og har længe skullet udskiftes med noget nyt, der kan udnytte rige medier såsom foto og video, socialt forbundne konti, videokommunikation og chat."
Kæmper mod Google
Med Microsofts planer om at erstatte Hotmail med Outlook.com håber selskabet også at lokke mange brugere fra Googles Gmail.
Det ville være et slag mod Google, der er blevet en af Microsofts største konkurrenter på adskillige fronter, heriblandt gratis e-mailservice, søgning, browser, styresystem og cloud-baserede apps til erhverv.
"Dette er helt afgjort en konkurrent til Gmail, og så vidt jeg kan se, er det en meget stærk konkurrent," siger Dan Olds, der er analytiker hos The Gabriel Consulting Group.
"Hotmail har stadig flere brugere end Gmail, men forskellen bliver mindre og mindre. Og Microsoft ønsker selvfølgelig at fastholde føringen om ikke udvide den."
Det er dog ifølge Olds ikke Microsofts eneste hensigt.
Microsofts plan for virksomhederne
Herudover er det meningen, at den nye service skal styrke Microsofts pakke af cloud-baserede apps til erhverv i konkurrencen med Google Apps.
Indtil videre præsenterer Microsoft Outlook.com som en service til forbrugere. Men det skal man ifølge Olds ikke lægge alt for meget i.
Googles Gmail blev også oprindeligt beskrevet som en forbruger-service, men den har for mange virksomheder fungeret som en indgang til Googles forretnings-apps.
Olds bemærker også, at Outook.com måske hurtigt opgraderes med en komplet vifte af erhvervsfunktioner.
"Det bliver interessant at følge, hvordan denne nye e-mailplatform vil hjælpe til at skabe opmærksomhed på og fungere som indgang til Microsofts fremspirende cloud-løsninger," tilføjer han.
"Man kan forestille sig, at en moderniseret Outlook.com kan hjælpe Microsoft til at overbevise flere brugere til at føje cloud-funktionalitet til deres aktuelle installationer af Microsoft Office og på den måde konvertere en væsentlig andel af dem til betalende abonnenter."
Microsoft and Google har kæmpet om markedet for cloud-baserede forretnings-apps i et stykke tid nu. Der er mange penge at tjene på at sælge til erhverv og begge selskaber vil have et stykke af kagen.
Microsofts styrker
Microsoft har haft en fordel, fordi Office-pakken af lokalt installerede kontorprogrammer længe har været dominerende på verdensplan. På den anden side var Google hurtigst ude med webbaserede kontor-applikationer.
En avanceret e-mail-service med social integration såsom Outlook.com kan dog vise sig at være en virkelig god indgangsvinkel.
"På den lange bane er Outlook.com designet til at stjæle kunder fra Gmail, men Microsoft er nødt til først at slå fast, at selskabet er med i spillet," siger Moorhead.
"Det er dog også min vurdering, at Microsoft med Outlook.com er kommet med et godt udspil, og hvis selskabet formår at promovere de sociale funktioner, så vil denne service kunne trække kunder væk fra Google."
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: