For hver dag der går, fosser pengene ud af Danmark via e-grænsehandel.
Det viser tal fra Dansk Erhverv, der har udarbejdet en undersøgelse af området.
I en rapport slår organisationen fast, at den øgede e-handel er godt. Men problemet er de danske e-handelsbutikker ulige konkurrencevilkår.
"Det samfundsøkonomiske potentiale er stort, men er truet af øget e-grænsehandel på grund af fordyrende rammevilkår for danske e-handelsbutikker," hedder det i rapporten.
E-grænsehandlen, det vil sige når danskere e-handler i udenlandske netbutikker, udgør 20,3 procent af den samlede e-handel i 2012, anslår Dansk Erhverv.
Til sammenligning udgjorde den fysiske grænsehandel kun cirka 4,5 procent af den samlede fysiske handel i 2011.
Høje danske omkostninger
Problemet er således ikke udbredelsen af e-handel, men det faktum, at varerne købes i udlandet, hvorved Danmark mister moms, skatter og afgifter.
"For det andet gør det høje danske omkostningsniveau det svært for virksomhederne at konkurrere med udenlandske netbutikker," fremgår det af rapporten.
Det skyldes blandt andet, at momspligtige udenlandske netbutikker ofte ikke afregner dansk moms, hvilket koster statskassen milliarder af kroner årligt, pointerer organisationen.
"Hvis Danmark skal udnytte e-handlens potentiale, kræver det derfor en forbedring af de rammevilkår, de danske e-handelsvirksomheder er underlagt," lyder advarslen fra Dansk Erhverv.