Hvordan skal vi forstå de sociale medier? Og hvad kan vi bruge dem til? Det er nogle af de spørgsmål, CRN forsøger at få besvaret her henover sommeren.
I den forbindelse har vi talt med Niklas Stephenson fra Firmafon, som er særdeles aktiv på blandt andet Twitter. Niklas Stephenson er ifølge ham selv og direktør Peter Engelbrecht nok virksomhedens mest aktive sociale mediebruger, og han har da også gjort sig helt klart, hvad det er de sociale medier kan og skal bruges til.
"Hvis du tager ordet 'medie' væk, så vi taler om 'social', så er det bare et spørgsmål om samtale. De sociale medier er altså platforme for samtale."
Så enkelt forklarer han det.
Etymologisk korrekt skal det siges, at ordet "social" stammer fra latin og karakteriserer, det at levende organismer - særligt mennesker - interagerer med hinanden. Da vi typisk interagerer ved at kommunikere med hinanden, er Niklas Stephensons forklaring af sociale mediers formål umiddelbart let at acceptere og handle efter.
Alligevel har Niklas Stephenson oplevet, at virksomheder har misforstået de sociale mediers kommunikationsmuligheder.
"En samtale er ikke en virksomhed, der sender tweets ud, om hvor og hvornår det nye nyhedsbrev er tilgængeligt. Det er ikke en samtale. Det er envejskommunikation," siger Niklas Stephenson og uddyber:
"Jeg synes, det er misforstået, når en virksomhed kører sociale medier ved bare at sende links og tilbud ud til sine 100.000 followers. Der hvor det virkelig giver mening, er når en virksomhed sætter sig ned og begynder at kommunikere med sine kunder. Og det er lige netop det, de sociale medier kan."