Læs også: Myndighed: Kunden hænger på bevisbyrden i licenskontrol
Licensrod kostede myndighed millioner af kroner
Her er regningen til Statens It efter licensrod
Direktør Mogens Nørgaard fra it-firmaet Miracle angriber software-leverandørerne for deres licenskontroller, hvor nogle kunder bliver mødt med gigantregninger.
"Leverandørerne er kun ude på at tjene penge på det," siger Mogens Nørgaard.
Han fortæller, at de partnere, der anvendes til at udføre kontrollerne for leverandørerne, er på en bunden opgave: Find underlicensering.
"Du er ikke en god partner, hvis du viser kunden, hvordan han kan spare penge på licenser," fortæller Mogens Nørgaard.
Miracle har som partner til store softwarehuse selv angivet besparelser til kunder.
"Men det er ikke faldet i god jord hos leverandørerne," siger Mogens Nørgaard.
Går efter de store
Han påpeger desuden det groteske i, at kunden ikke får penge tilbage, såfremt kunden viser sig at være overlicenseret, mens underlicensering koster kassen.
Mogens Nørgaard er ikke i tvivl om, at udvælgelsen af kunder, der skal kontrolles, ikke foretages vilkårligt.
"Man går først efter de store kunder, hvor der er mest at komme efter," siger Mogens Nørgaard, der desuden fortæller, at efterretninger om underlicensering også kan udløse besøg.
Sådan tackler kunden presset
Midlet imod kontrollanterne er i følge Mogens Nørgaard enkelt.
"Man skal kræve en skriftlig juridisk garanti for, at de scripts, de kører, viser det helt korrekte antal. For det vil leverandørerne og deres partnere ikke give," siger han.