Artikel top billede

Firmaer skrotter papiret og leverer digitale regnskaber

Siden 30. juni har størstedelen af alle virksomheder skullet aflevere årsrapporter digitalt. Og det er langt de fleste flinke til, oplyser Erhvervsstyrelsen.

Stort set alle danske virksomheder har siden den 30. juni skullet aflevere årsregnskaber i digital form, når de en gang årligt skal opfylde regnskabsloven ved at indsende årsregnskabet til Erhvervsstyrelsen, der dermed slipper for enorme mængder af papir.

Og virksomhederne er faktisk gode til at efterleve den nye regel og indsender gennemgående årsregnskaberne i digital form.

Det oplyser Lise Fode, der er specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen.

"Men der er selvfølgelig nogen, som ikke har fanget eller set ændringen, og som så sender ind på papir. Og det returnerer vi så med en vejleding om, hvordan de skal gøre," siger hun.

Hun fortæller, at firmaerne blandt andet bliver henvist til at benytte styrelsens gratis online-regnskabsværktøj til at oprette og aflevere deres regnskab.

Fordel for sammfundet

"Den helst store fordel er samfundsmæssig. At man som regnskabsbruger får en bedre adgang til data, og at det bliver muligt at analysere på tværs," siger Lise Fode.

Hun sammenligner de digitale regnskaber med stregkoder, som gør det muligt automatisk at hive hver enkelt information ud af regnskaberne, eksempelvis hvis en bank vil kreditvurdere en virksomhed, der ansøger om lån.

Noget der i dag ikke er muligt med papir- og pdf-baserede regnskaber. Også Erhvervsstyrelsen selv vil få lettet arbejdsgangen i forbindelse med eksempelvis stikprøvekontroller.

Samtidig slipper Erhvervsstyrelsen for det arbejde, der ligger i at indscanne papirbunkerne fra landets virksomheder.

Fra 5,7 til 100 procent på et år

Tidligere har det i en periode været frivilligt, om danske virksomheder ville aflevere regnskabet til Erhvervsstyrelsen i form af papirbunker eller i en digital udgave. Med 5,7 procent afleverede regnskaber i digital form, var det dog papiret, der var den mest populære platform.

Men i april måned 2011 vedtog Folketinget altså at gøre det obligatorisk for firmaerne at aflevere elektronisk for at fremme digitaliseringen på området.

Der er ifølge Lise Fode samtidig vedtaget nogle overgangsordninger for at gøre det så smidigt som muligt.

"Blandt andet er det i første omgang de mindste virksomheder, der er omfattet af pligten til at aflevere digitalt, og så tager man de større virksomheder senere," siger hun og fortæller, at spørgsmålet om, hvornår dette bliver, er i høring i øjeblikket.

Stort ryk ind først næste forår

De små virksomheder, der er firmaer under 50 ansatte og med en maksimal nettoomsætning på 72 millioner kroner, udgør nemlig med 95 procent af virksomhedsmassen langt hovedparten af de omkring 200.000 virksomheder i Danmark.

Erhvervsstyrelsen har desuden sørget for ikke at blive overvældet af hundredetusinder af regnskaber på en gang. I første omgang er det nemlig kun firmaer med forskudte regnskabsår, der skal aflevere digitalt.

"Og langt størstedelen af virksomhederne følger kalenderåret. Så dem får vi først regnskaber fra til foråret 2013. Dermed får vi en blid opstart, hvor flere og flere omfattes," siger hun.

Ifølge Lise Fode får virksomheder, der har indleveret deres regnskab rettidigt, men i det nu forkerte papirformat, en ekstra chance.

"De får en frist på fire uger til at få det ordnet," siger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere