En hel del både større og mindre såvel nationale som internationale virksomheder har hidtil brugt mange millioner kroner på at reklamere på blandt andet Facebook. Men den tendens er for nedadgående.
Sådan tolker globale freelancer.com i hvert fald udviklingen i typen og mængden af jobopslag på nettet.
Virksomheden har talt sammen, at antallet af Facebook-relaterede jobs er faldet med hele 14 procent i andet kvartal af 2012 i forhold til årets første tre måneder, mens Twitter-relaterede stillinger er faldet med knap halvanden procent.
"Annoncører og eksperter i sociale medier er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved effekten af og den økonomiske vinding ved social marketing," skriver freelancer.com's administrerende direktør Matt Barrie i en pressemeddelelse på virksomhedens hjemmeside.
Og han er ikke alene om den opfattelse.
"Firmaer, der beskæftiger sig med alt fra forbrugerelektronik til finansielle services, fortæller os, at de ikke længere er sikre på, at Facebook er det bedste sted at bruge deres social marketing-budgetter," beretter Forrester-forsker Nate Elliot.
Helt konkret har bilgiganten General Motors og andre virksomheder på Fortune 500-listen droppet at købe reklameplads på Facebook.
Kæmpeannoncøren har ellers ifølge Wall Street Journal brugt op mod 10 millioner dollars på Facebook-reklamer. Penge General Motors i dag anser for spildte.
Business Insider skriver da også, at Facebook-annoncer heller ikke får særlig mange klik - i hvert fald ikke sammenlignet med klikraterne for Google-annoncer. De får nemlig hele ti gange flere klik.
Dansk skepsis
Det er ikke kun i det store udland, at eksperterne er skeptisk overfor de sociale mediers potentiale inden for markedsføring.
Danske Andreas Johannsen fra it-virksomheden Klean mener ikke, at social marketing er den bedste måde at få udbytte af de sociale medier.
Tidligere på ugen fortalte han her på CRN, at de sociale mediers force derimod ligger i mulighederne for at fastholde, pleje og udbygge relationer.