Artikel top billede

Derfor skal du bruge Facebook som arbejdsredskab

SOCIALE MEDIER: Tænk kundeservice, rekruttering, sælgerkontakt og samarbejde på en ny måde. De mange sociale medier har stort uudnyttet potentiale i en professionel kontekst.

Facebook kan mere end at holde dig opdateret om gamle studiekammeraters og kollegers liv. Det sociale medie kan såmænd også bruges som arbejdsredskab. Dog mener Andreas Johannsen der er specialist i sociale medier og strategisk kommunikation hos den digitale entreprenørvirksomhed Klean, at de sociale medier er misforståede i forretningsmæssig sammenhæng.

"Mange virksomheder tror, der er et stort potentiale i marketing via sociale medier. Jeg tror ikke nødvendigvis, at sociale medier er super stærke til markedsføring. Jeg tror mere på sociale medier brugt til rekruttering, netværk og positionering," siger han til CRN.

Andreas Johannsen fortæller og understreger flere gange, at sociale medier handler om relationer.

"For de fleste af de virksomheder, jeg arbejder med, giver det god mening. De bruger nemlig relationer i forvejen - ikke nødvendigvis på nettet, men de kender til at ansætte en medarbejder gennem netværk, altså nogen kender nogen, som passer godt til den her stilling," forklarer han.

Og for mange virksomheder er der mere mening i at arbejde med at fastholde og udbygge relationer med eksisterende kunder end at styrte rundt for at hverve en masse nye kunder gennem store kampagner. Så det er altså ikke marketing, du skal satse på i onlineuniverserne.

Her kan du bruge de sociale medier

"De sociale medier er et godt redskab til at arbejde med relationer, da de leverer en infrastruktur, der gør det lettere at kommunikere med og fastholde relationerne til flere kontakter, end du fysisk kan nå, hvis du skal køre eller ringe fra sted til sted," siger Andreas Johannsen.

Han eksemplificerer med et par tænkte LinkedIn-grupper, hvor forhandlere kan udveksle ideer, kunder kan komme med feedback til produkter, og distributører kan give forhandlerne tips til, hvordan de bedst muligt kan sælge et bestemt produkt.

"Sociale medier kan ikke fuldstændig erstatte de fysiske relationer, vi har med vores kunder og samarbejdsparter, men de kan være med til, at vi kan håndtere relationer i større skala, lettere og billigere," fortæller han videre.

Alle virksomheder er bygget på relationer - relationer til og mellem kunder, leverandører, forhandlere, medarbejdere, chefer og så videre. Det er derfor ikke kun eksterne relationer, der med fordel kan håndteres ved hjælp af onlinegrupper.

"De sociale medier kan også bruges internt. Sociale medier kan bruges til at dele viden, blive bedre, forbedre produkter og binde organisationen sammen. De sociale medier kan bruges på tidspunkter, hvor vi ikke nødvendigvis kan se hinanden, for eksempel hvis en virksomhed har mange kørende sælgere eller kontorer flere steder i landet," siger Andreas Johannsen.

Når først de professionelle netværk er etableret på de sociale medieplatforme, kan også bruges til meget andet. Rekruttering er oplagt. Kundeservice og support er muligheder.  Og positionering kommer helt af sig selv, hvis du er synlig og aktiv i relevante fora og grupper på de sociale medier.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere