"Alle de andre gør det!"
Alle børn har på et tidspunkt forsøgt sig med den forklaring. Men ligesom vi ikke accepterer den fra de yngste, anser Andreas Johannsen det ikke som en acceptabel begrundelse, når virksomhederne falder for tidens trend - Vi taler om sociale medier.
Og det er noget Andreas Johannsen ved noget om. Han er chief relationship officer i den digitale entreprenørvirksomhed Klean og har specialiseret sig i netop sociale medier og strategisk webkommunikation.
Han fortæller, at en af de typiske fejl, virksomheder begår, når de går online på de sociale medier, er, at de ikke rigtig ved, hvad de vil med deres tilstedeværelse i dette offentlige forum. Det resulterer i Facebook-sider og LinkedIn-grupper, der sjældent eller aldrig opdateres.
"Man skal ikke springe med på den her hype-vogn, fordi det er oppe i medierne, er interessant og moderne, eller fordi alle andre gør det. Det er en kæmpe fejltagelse. Man skal gøre det, fordi det giver forretningsmæssig værdi," påpeger Andreas Johannsen.
For at undgå faldgruben foreslår Andreas Johannsen, at du starter med at identificere din virksomheds største problemer, og så spørger dig selv, hvorvidt tilstedeværelsen på et socialt medie kan afhjælpe dem.
"Det er ikke et forretningsmæssigt problem, at man ikke kan finde ud af at sætte en Facebook-side op. Det skaber ikke nogen værdi for forretningen, at man knækker den nød. Men at man knækker nødden, at man har verdens bedste produkt, som ingen kender, det løser en forretningsmæssig problemstilling," siger han.
En anden udbredt fejltagelse, der fører til sociale platforme med lav aktivitet, er ifølge Andreas Johannsen, at mange virksomheder opfatter de sociale medie-tiltag som almindelig kommunikation eller markedsføring og dermed overser det essentielle.
"De fleste virksomheder er vant til at udsende et færdigt produkt (såsom en pressemeddelelse, red.), når de har noget at kommunikere. Det er ligesom det," siger Andreas Johannsen og fortsætter:
"Det går ikke på de sociale medier. Det er ikke business as usual. Det er relationer, og der er to sider i en relation. Der er dig og mig i en relation. Det betyder, at jeg ikke kan tale uden at lytte - uden at være til stede."
Skal du have gevinst af din investering i sociale medier, skal du altså have et veldefineret mål, være til stede og bruge tid på at interagere med dine medlemmer, eller hvad personerne i din kontaktflade nu kaldes på det specifikke medie, du benytter.