Artikel top billede

Sociale medier: Her er brølerne, du skal undgå

Flere og flere virksomheder tænker i dag sociale medier ind i forretningen. Men nogle gange skal man måske bare lade nye tiltag passere. Mange har i hvert fald ikke fået fuldt udbytte. Læs og lær, hvordan du ikke skal gøre.

"Alle de andre gør det!"

Alle børn har på et tidspunkt forsøgt sig med den forklaring. Men ligesom vi ikke accepterer den fra de yngste, anser Andreas Johannsen det ikke som en acceptabel begrundelse, når virksomhederne falder for tidens trend - Vi taler om sociale medier.

Og det er noget Andreas Johannsen ved noget om. Han er chief relationship officer i den digitale entreprenørvirksomhed Klean og har specialiseret sig i netop sociale medier og strategisk webkommunikation.  

Han fortæller, at en af de typiske fejl, virksomheder begår, når de går online på de sociale medier, er, at de ikke rigtig ved, hvad de vil med deres tilstedeværelse i dette offentlige forum. Det resulterer i Facebook-sider og LinkedIn-grupper, der sjældent eller aldrig opdateres.

"Man skal ikke springe med på den her hype-vogn, fordi det er oppe i medierne, er interessant og moderne, eller fordi alle andre gør det. Det er en kæmpe fejltagelse. Man skal gøre det, fordi det giver forretningsmæssig værdi," påpeger Andreas Johannsen.

For at undgå faldgruben foreslår Andreas Johannsen, at du starter med at identificere din virksomheds største problemer, og så spørger dig selv, hvorvidt tilstedeværelsen på et socialt medie kan afhjælpe dem.

"Det er ikke et forretningsmæssigt problem, at man ikke kan finde ud af at sætte en Facebook-side op. Det skaber ikke nogen værdi for forretningen, at man knækker den nød. Men at man knækker nødden, at man har verdens bedste produkt, som ingen kender, det løser en forretningsmæssig problemstilling," siger han.

En anden udbredt fejltagelse, der fører til sociale platforme med lav aktivitet, er ifølge Andreas Johannsen, at mange virksomheder opfatter de sociale medie-tiltag som almindelig kommunikation eller markedsføring og dermed overser det essentielle.

"De fleste virksomheder er vant til at udsende et færdigt produkt (såsom en pressemeddelelse, red.), når de har noget at kommunikere. Det er ligesom det," siger Andreas Johannsen og fortsætter:

"Det går ikke på de sociale medier. Det er ikke business as usual. Det er relationer, og der er to sider i en relation. Der er dig og mig i en relation. Det betyder, at jeg ikke kan tale uden at lytte - uden at være til stede."

Skal du have gevinst af din investering i sociale medier, skal du altså have et veldefineret mål, være til stede og bruge tid på at interagere med dine medlemmer, eller hvad personerne i din kontaktflade nu kaldes på det specifikke medie, du benytter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere