Thomas Kragh, der ejer den jyske forhandler Kragh-IT, efterlyser konkurrence inden for sit forretningsområde.
At der ikke er konkurrenter, der leverer it-service som abonnementsløsning, gør det nemlig sværere at slå igennem. Og måske det er det, der kan ses på bundlinjen.
"Man kan jo altid gøre det bedre, men jeg er faktisk godt tilfreds, når jeg husker på, at der er krise, og det trods alt er lykkedes os at vækste på vores serviceaftaler. Det går bare ikke så hurtigt, som jeg gerne vil have det til at gå," siger Thomas Kragh.
Virksomheden kom ud af 2011 med et beskedent overskud på cirka 70.000 kroner før skat. Resultatet er imidlertid markant bedre end i de foregående fire år.
"Modellen, hvor vi for en fast lav pris per måned går ind og yder service på en kundes computer, kommer vi til at se meget mere til fremover. I USA er det den vej, alle går. Men modellen er ikke så lønsom til at starte med, og det har været utroligt tungt at trække forretningen i gang."
Thomas Kragh har tidligere drevet en break-fix-forretning, før han i 2006 startede forfra og stiftede Kragh-IT. Siden da har han solgt serviceabonnementer i stedet for engangsydelser. Selvom det har været en sej kamp at starte manage-service-konceptet op, tror Thomas Kragh stadig på forretningsmodellen.
Hans håb for fremtiden er, at andre får øjnene op og begynder at eksperimentere med den anderledes forretningsmodel, som i dag er meget udbredt i telebranchen, hvor samtlige teleselskaber lever af abonnement- eller pakke-indtægter. Så kan han nemlig få den fornødne konkurrence, der skal til for at udbrede kendskabet til modellen blandt kunderne.
"Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er den vej, det går. Men indtil nu møder vi ikke den store konkurrence. Det kunne jeg egentlig godt tænke mig, for det er lidt lettere at sælge noget, når vi er flere, der gør det. Så vil det nemlig blive normalt for kunderne at få den her model præsenteret," siger Thomas Kragh til CRN.