Artikel top billede

TDC indfører daglig kontrol af kritisk it

TDC indfører daglig kontrol med it-fejlretninger på kritiske systemer. Det sker, efter massive it-problemer som følge af leverandørskifte til Tata TCS.

Læs også:
Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte

TDC stopper udrulning af opdateringer efter store it-problemer

TDC sætter tilsyneladende massivt ind for at dæmme op for de it-problemer, der efter overgangen til leverandøren Tata TCS har ramt stort set hvert et hjørne af virksomhedens mere end 400 it-systemer.

Det fremgår af en intern artikel om firmaets it-problemer på TDC's intranet, hvor it-direktør Morten Bangsgaard beklager de mange fejl overfor medarbejderne.

Blandt andet skal en slags råd nu hver morgen klokken halv ni gennemgå status på fremdriften af fejlafhjælpninger på TDC's kritiske systemer. Meningen er dagligt at have en operationel status på de kritiske systemer.

Rådet består af TDC's TPM (Technical Product Management), der er en enhed, som overvåger og optimerer alle nye produktudviklingsprojekter, it-ledelse, service delivery-vagten og leverandøren, TCS', driftsledelse.

Mange systemer ramt af fejl

Morgenkontrollen bliver indført som følge af massive it-problemer hos TDC, der blandt andet har betydet, at kunder ventede forgæves på teknikerbesøg, fordi ordrerne til teknikerne ikke nåede frem. 

Læs også: Mailsystem hos TDC helt i sort i flere timer

Men også it-systemer rettet mod kunderne har været ramt af de fejlene, der ifølge it-direktør Morten Bangsgaard har været alt for mange af, og som det tager lang tid at rette.

Problemerne efter leverandørskiftet har blandt andet ramt ordre- og regningssystemet for mobilkunderne, det såkaldte NABS, fremgår det.

"Der er fortsat it-problemer med blandt andet selvbetjening til erhvervskunderne, og vi har nu nedsat daglige task force-møder på tværs af it, leverandører og forretningen, hvor der samles op på fremdrift og fejlretning," siger Morten Bangsgaard i den interne artikel.

Skal lære systemerne at kende

Han beklager over for de tusinder af TDC-medarbejdere de mange it-problemer, som han forstår kan være frustrerende. Men desværre er han ikke er i stand at sætte en slutdato for problemerne.

"De store fejl bliver samtidig udfordret af længere fejlretningstider, fordi vores nye partner her i indkøringsperioden er ved at lære systemerne at kende i praksis."

Han fortæller, at der er tale om mange komplekse it-systemer, som TDC på kort tid har overdraget fra en leverandør til en anden.

"Men indlæringskurven er heldigvis stejl hos TCS, og jeg håber, vi snart har lagt de værste fejl bag os og får fejlretningstiderne ned igen," siger Morten Bangsgaard i artiklen.

Informerer åbent og ærligt

Computerworld har forsøgt at få en kommentar til sagen hos TDC, men her oplyser kommunikationsrådgiver Povl Damstedt Rasmussen, at Morten Bangsgaard er på ferie.  

"Vi ønsker at informere vores medarbejdere om skiftet til TCS, og det gør vi både åbent og ærligt. Vi er lige nu i en indkøringsperiode. Det er en proces, som vi ønsker at informere om internt og ikke i pressen," siger Povl Damstedt Rasmussen.

Leverandøren, Tata TSC, har gennem firmaets danske PR-bureau meddelt, at virksomheden ikke kan kommentere sagen på nuværende tidspunkt på grund af en tavshedsperiode op til frigivelsen af et regnskab senere på ugen.

Læs også:
Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte

TDC stopper udrulning af opdateringer efter store it-problemer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere






White paper
TIDSBEGRÆNSET KAMPAGNE: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner GRATIS.