Læs også:
Sådan fandt landets største netbutik løsning på Dibs-nedbrud
Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
Efter det knap tre dage lange Dibs-nedbud er direktør Annette Falberg fra e-handelsorganisationen FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel) faret i blækhuset med en mail til Dibs.
I sin mail kræver hun en forklaring på, hvorfor flere af foreningens omkring 650 medlemmer ikke har kunnet benytte Dibs' betalingsgateway i flere dage - og dermed angiveligt er gået glip af en stor millionomsætning.
"Vi har bedt om at få en skriftlig teknisk forklaring fra Dibs på, hvad der konkret er foregået omkring nedbruddet, og ikke mindst - og måske endnu vigtigere - hvordan Dibs vil undgå, at den slags sker fremover," fortæller Annette Falberg fra FDIH til Computerworld.
Hun siger samtidigt, at nedbrud i it-verdenen er noget nær uundgåelige, men understreger også, at det er "stærkt bekymrende", at nedbruddet har varet så længe.
FDIH forventer at få svar på henvendelsen inden for en uge og vil efterfølgende orientere sine medlemmer om udfaldet af dialogen.
Dibs er ikke de eneste kritiske kunder. Andre har raset over nedbruddet, og nogen har endda nået at tage konsekvensen ved at skifte leverandør.
Efterlyser nødprocedurer
FDIH-direktøren forklarer, at Dibs efterhånden er blevet så stor en virksomhed, at der må forventes at være nødprocedurer til stede i forbindelse med så omfattende nedbrud, der ramte Dibs søndag og varede frem til tirsdag eftermiddag.
"Hvis det havde været Dankortet, der var nede, så havde der jo også været ramaskrig, men det kunne man løse ude i butikkerne med en såkaldt "fluesmækker"," siger Annette Falberg og fortsætter:
"Konsekvensen af denne sag med Dibs er jo at finde ud af, hvordan nedbrud kan undgås, og hvis uheldet er ude, hvilke nødprocedurer er så gældende."
Hun anbefaler nu sine medlemmer til at kigge deres kontrakter med Dibs efter i sømmene for at finde muligheder for erstatningskrav.
Dibs fortæller til Computerworld, at FDIH i lighed med selskabets kunder kan forvente svar, når Dibs selv har udredt problemerne.
Om det sker inden for en uge, er endnu for tidligt at spå om.
Læs også:
Sådan fandt landets største netbutik løsning på Dibs-nedbrud