Læs også
Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.
Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen.
"Vi kunne se, at det så risikabelt ud hos Dibs. Det lignede ikke et normalt nedbrud."
Sådan siger Nicolai Kærgaard, direktør hos den store net-tøjbutik Smartguy om det nedbrud, der søndag ramte Dibs på et meget uheldigt tidspunkt for direktøren.
"Det er rigtig skidt, specielt når der kommer run på om aftenen mellem 20 og 22 først på måneden, hvor folk lige har fået deres løn. Det er der, at folk køber, og derfor mister vi en masse ordrer."
Smartguy er ikke alene med kritikken af Dibs. Også andre handlende er utilfredse. Det kan du læse mere om her
Skifter lynhurtigt
"Det er selvfølgelig helt forfærdeligt," siger Smartguy-direktøren, der på grund af diverse interne fail-over systemer ikke mener at være blandt de værst ramt af det store nedbrud.
Alligevel har han som en direkte følge af nedbruddet valgt at vende Dibs ryggen og skifte betalingsleverandør.
Og skiftet er foregået meget hurtigt.
Allerede mandag havde firmaets netbutikker ved hjælp af digitale kontrakter og egne kodere routet om fra Dibs til udbydere i England og Irland, Barclays, Irish Allied og Global Collect.
"Det er kun muligt, fordi vi har nogle super folk siddende, som lavede vores løsning om. Det er jo grundmotoren i hele vores maskineri," siger Nicolai Kærgaard.
Klargjorde redundans
Han fortæller, at firmaet et stykke tid har arbejdet på at blive redundante i forhold til Dibs. Derfor kunne han fremskynde processen, som dog kommer til at løbe op økonomisk.
Hvor meget vil han ikke fortælle.
"Vi havde nogle kontakter i forvejen, som vi kunne ekspedere rimeligt hurtigt," siger direktøren, der allerede har delt tredive visitkort ud til konkurrenter, der vil høre om flytningen.
Blandt andet fik firmaet flyttet nogle såkaldte indløsningsaftaler meget hurtigt, hvorefter 10 mand programmerede i to timer om mandagen.
"Men vi arbejdede til klokken 24 alle sammen i går. Et er, at man kan tage en betaling. Noget andet er, at vi kunne tjekke, at der ikke er svindlet ved at cleare op i mod vores betalingssystem og den slags," siger Nicolai Kærgaard.
Fortryder intet
Ændringerne har stor indflydelse på hele driften og rammer warehouse, pakkeafdeling og finansafdelingen, forklarer direktøren.
"Det er klart, at det er noget rigtig rod at skulle gøre det så hurtigt. Det flyder jo med følgeskader, som vi så rydder op nu," siger han.
Men han fortryder ikke skiftet, som han mener, at han var nødt til at foretage på grund af nedbruddet hos Dibs.
"Man kan jo ikke bare sidde og vente på at gå konkurs, det er klart," siger Nicolai Kærgaard.
Hos Dibs meddelte COO Jacob Raavig tirsdag eftermiddag, at systemerne igen kører normalt.
Læs også