Microsoft nedskriver værdien af goodwill i selskabets online-forretning med enorme 30 milliarder kroner i indeværende kvartal.
Det sker, fordi selskabet må erkende, at online-forretningen ikke kommer til at vokse med den hastighed, som selskabet havde forventet.
Størstedelen af goodwill-nedskrivningen begrunder Microsoft med milliard-opkøbet af online marketingselskabet aQuantive i 2007.
Dengang var opkøbet det største i Microsofts historie, og Microsoft håbede, at opkøbet for alvor kunne smække gang i online-marketing-forretningen, hvor Google også dengang var stærkt dominerende.
I et opkøb afspejler goodwill værdien af de immaterielle aktiver, som formodes at kunne bidrage til den fremtidige vækst. De tæller eksempelvis brand-værdi, gode kunde-relationer, godt omdømme og lignende.
Nedskrivningen af aQuantive-opkøbet viser dermed, at Microsoft ikke længere vurderer, at aQuantive-brandet har nogen synderlig værdi for forretningen i fremtiden.
"Microsoft bruger stadig værktøjer fra aQuantive-opkøbet til online-annoncering, men opkøbet førte ikke til den forventede vækst, og derfor nedskriver vi," lyder det i en meddelelse fra Microsoft.