Læs også:
Derfor vil nyt Apple-produkt bane vejen for ny bølge
Her er de mest populære skærmopløsninger i 2012
Sådan skal webudviklere designe til gigant-skærmer
Med en opløsning på hele 2880 x 1800 pixels er Apples nyeste Macbook Pro med retina-skærm med til at skubbe yderligere gang i trenden med stadig større skærmopløsninger.
De større skærme og de større skærmopløsninger har afgørende betydning for, hvordan man designer web-løsninger.
Ifølge Statcounter er opløsningen 1366 x 768 den mest populære på verdensplan, mens 1024 x 768 er rykket ned på andenpladsen.
Men det billede mudres altså yderligere med blandt andet Apples seneste generation af Macbook Pro'er, kan man læse i en artikel på udvikler-sitet ReadWriteWeb.
Skaber mange nye problemer
Blandt andet henvises der til, at baggrunde, knapper og bannere rundt omkring på nettet er udviklet i forhold til bestemte maksimum-opløsninger.
Udviklere har i den forbindelse peget på, at det bliver en udfordring at sikre, at web-løsningerne både fungerer optimalt på gamle og nye skærme, skriver ReadWriteWeb.
Samtidig er der en vis bekymring for, hvordan retina-bølgen vil påvirke skrifttyperne i de forskellige browsere, hvor det i øjeblikket kun er Safari, der understøtter retina-egnede skrifttyper.
Og her stopper udfordringerne ikke:
"At lave større grafikker er let nok, men det rejser en ny problemstilling: længere load-tider på siderne," skriver ReadWriteWeb.
Et webbureau fra Philadelphia peger på, at de er begyndt at udvikle flere forskellige sæt af grafiske elementer, der så anvendes afhængig af brugerens skærmopløsning.
"Det rammer så til gengæld kunderne ud fra et omkostnings-perspektiv," siger webfirmaet til ReadWriteWeb.
Læs også:
Derfor vil nyt Apple-produkt bane vejen for ny bølge