Læs også:
Du bliver snart presset til at e-maile med kommunen
Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Landets andenstørste kommune, Århus, har længe ligget lunt i førersædet, når det kommer til at få ældre medborgere til selvbetjeningstasterne.
Men nu rykker landets tredjestørste kommune, Odense, som siden februar har formået at få gennemførselsprocenten til ansøgning om folkepension fra 23 procent til op på 90 procent.
Det skriver kommunen i en pressemeddelelse, hvor Odense Kommune angiver flere forskellige årsager til, at den har succes på online-ældreområdet.
"Kommunen har ladet sig inspirere af de kommuner, der allerede er langt fremme på området. Derudover har sagsbehandlerne lyttet systematisk til borgernes kritik og ideer til forbedringer, og rettet til de steder, hvor det giver mening," lyder det fra leder af Pensionsafsnittet i Odense, Lotte Lyø, i kommunens pressemeddelelse.
Gør som i Århus
Odense har blandt andet kigget Århus Kommune godt i kortene og begyndt systematisk at udsende et brev til sine ældre borgere, der står foran at skulle søge folkepension for første gang i deres liv.
I brevet - uden nogen papirblanketter til ansøgning - følger en anvisning til selvbetjeningsløsningen på Odsense.dk.
Dertil kommer, at kommunen har prioriteret at uddanne sine sagsbehandlere i KMD's borgervejledningsguide for at yde en optimal medbetjeningsløsning til borgere, der trænger til en hjælpende hånd.
Samtidig kan sagsbehandlerne endvidere kan logge ind på KMD's Servicelogon, så de kan se borgeren over skulderen undervejs.
Bruger borgerne
En anden større ændring er, at kommunen har sat brugernes erfaringer i system, så hver gang en borger kommer med forslag til forbedringer, bliver det noteret, bragt videre og ofte inkorporeret i hjemmesiden.
"Dette har medført en justering af brev og vejledning, en omskrivning af hjælpetekster på hjemmesiden samt en minimering af antallet af klik ind til selvbetjeningsløsningen "Pensionsguiden"," forklarer Odense Kommune i sin pressemeddelelse.
Leder af Pensionsafsnittet i Odense, Lotte Lyø, fortæller, at selvbetjeningsløsninger trods successen dog stadig kan forbedres.
Det kunne blandt andet ske ved at optimere navigationen på sitet og eksempelvis lade systemet tjekke borgernes rejseaktiviteter, som indflydelse på udbetalingen af folkepensionen.
Læs også:
Du bliver snart presset til at e-maile med kommunen