Computerworld News Service: Tidligere ledelseskonsulent Pekka Viljakainen argumenterer for i sin seneste bog, No Fear: Business Leadership in the Age of Digital Cowboys, som han har skrevet sammen med it-konsulent Mark Mueller-Eberstein, at den ældre ledelse i dag ikke har føling med, hvordan man leder de unge.
Hvad er en digital cowboy?
En digital cowboy er en yngre vidensarbejder med et mere internationalt og socialt perspektiv end sin overordnede, men som er nybegynder, når det handler om lederskab.
De bruger teknologi til at lære og til at sprede ideer.
De tænker ikke over globalisering; globalisering er en forudsætning for dem.
Sociale medier er deres hjemmebane
Der tales og skrives meget om, hvordan de sociale medier er ved at ændre forretningsprocesserne.
Men det vigtigste for den øverste ledelse hele vejen op til topchefen er at finde en måde at lede socialt i stedet for oppefra og ned.
De fleste innovationer sker på frontlinjen, hvor medarbejderne møder kunderne.
Derfor bør it-chefen have som mål at udvikle værktøjer, som ledelsen kan bruge til at få en fornemmelse for, hvad der sker på frontlinjen.
På den måde kan it-chefen også påvirke, hvad der sker i virksomheden.
Sådan kan it-chefen forbedre samarbejdet med de digitale cowboys
Som it-chef har man brug for det bedste talent ikke alene til de løbende it-opgaver men til at skabe fremtidens it-afdeling.
Man kan ikke lede nogen, der ikke ønsker at følge en.
Denne generation vil følge dig, hvis du har noget værdifuldt at lære dem, der øger deres kompetencer og mulighed for succes.
Lederens rolle er ved at ændre sig til at blive mere ligesom en træners rolle.
Man er nødt til at sigte efter at udvikle sine folk.
Her er fremtidens vækstområder
Talentmassen er i dag generelt langt mere digitalt orienteret.
Udbredelsen af tablets og smartphones i Moskva er langt højere end i London.
I Moskva var der udrullet 4G-netværk for tre år siden. På det tidspunkt var den slags science fiction i New York.
I Kina investerer man massivt på den teknologiske front.
Det er en fejl at tænke på disse to lande som udviklingslande, hvad angår it.
Og som virksomhed kan man ikke undgå at samarbejde med dem.
Den samlende kraft
Selvom vi kommer til at se en langt større kulturel mangfoldighed i vores medarbejderstab, så er teknologien en stærk samlende kraft.
For få år siden var der store forskelle fra den ene del af verden til den anden, i forhold til hvad man brugte smartphones til, hvordan de blev opladet, hvordan abonnementerne blev udformet.
Den slags er langt mere ensartet i dag.
Tablets såsom iPads bruges i dag på samme måde over hele verden.
Teknologien giver et samlende udgangspunkt for, hvordan man arbejder.
Sådan kan it-chefen blive en global talentspejder
Stik hovedet ud af det hjemlige hovedkontor og tag en tur ud i verden.
Overvej, hvor den fremtidige vækst vil komme fra:
Det bliver de nye markeder, der drives af de digitale cowboys.
Du skal ikke sende et team fra din afdeling ud for at fortælle disse folk, hvordan de skal tænke.
Tag i stedet ud og samarbejd med dem.
For fem år siden, da jeg samlede et hold bestående af to russere, to amerikanere, to indere og to finner til et projekt, opstod der den ene vanskelighed efter den anden.
Vi arbejdede på ret forskellige måder.
Hvis jeg i dag samlede 10 mennesker, så ville de tænke på meget lignende måder hvad angår arbejde og være ekstremt globalt orienterede.
Hvis din måde at lede på ikke ændrer sig på samme måde, så kommer du ikke til at udnytte dine medarbejderes talent rigtigt.
Oversat af Thomas Bøndergaard