Computerworld News Service: Hvad er de 10 mest krævende job inden for it?
Det har Emerson Network Power, der leverer infrastrukturprodukter til datacentre, spurgt 800 it-professionelle i USA, Asien, Europa og Sydamerika om.
De 800 it-professionelle arbejder i 17 forskellige stillings-typer i 18 brancher og sidder i virksomheder med mellem 50 ansatte og 10.000 ansatte.
De fleste spørgsmål i spørgeundersøgelse havde det formål at klarlægge, hvilke it-stillinger der "altid er på" - hvilket er en ublu reference til Emersons løsninger indenfor strømudstyr - og kunne besvares af respondenterne med en angivelse af, hvor enige de var på en skala fra meget uenig til meget enig.
Herudover var der tre spørgsmål med åbne svarmuligheder:
- Hvor mange timer om ugen arbejder du i dit it-job? Inkluder betalte og ubetalte timer.
- Hvad er de mest krævende aspekter ved dit it-job?
- Beskriv venligst en eller to situationer, der bedst illustrerer, hvordan dit it-job kræver, at du altid er på: Det vil sige, at du altid er til rådighed, altid arbejder ved maksimal kapacitet og altid fejlfrit.
Involveret i alting
Respondenterne i kategorien executive director/administrator - hvilket inkluderer administratorer, ledere, afdelingschefer og direktører - er praktisk involveret i alle aspekter af it på både strategisk niveau, driftsniveau og teknisk niveau.
De svarer alle, at de arbejder på mange projekter samtidig, og at deres arbejde kræver et højt niveau af indsigt.
Kun 25 procent er enige eller meget enige i, at succes er afhængig af ting, der ligger uden for deres kontrol.
Det betyder, at folk i denne kategori generelt føler sig ansvarlige for succesen, hvilket selvsagt giver et meget krævende job.
Ingen kontrol over deres tid
Folk fra it-indkøb identificerer sig selv som analytikere, indkøbere, repræsentanter, supervisorer, konsulenter og ledere.
Over halvdelen af respondenterne i denne kategori svarer, at de ikke har kontrol over deres tidsskema og at de ikke har tid til at udføre kvalitetsarbejde.
De indikerer adskillige stressfaktorer: Hastearbejde, krævende klienter, der ofte befinder sig i andre tidszoner, arbejdet med at holde sig ajour med det nyeste udstyr samt løsning af presserende bemandingsproblemer.
It-cheferne scorer højest, hvad angår "afhængigheder og multitasking".
Svarene i spørgeundersøgelsen viser, at det er særligt krævende at arbejde på mange projekter samtidig og tage vigtige beslutninger hurtigt, når behovet for sådanne beslutninger kan opstå når som helst.
Flere af respondenterne svarer, at de er nødt til at stå til rådighed i forhold til at besvare telefonopkald i nødstilfælde, og at de endda er blevet forstyrret, mens de var på ferie.
Denne job-kategori kan være stressende på grund af krav til at motivere og organisere andres arbejde. It-cheferne indikerer også mere end folk fra nogen af de andre job-kategorier, at de er ansvarlige for en stor del af deres virksomheds budget.
Så svært har din it-chef det
Folk i kategorien it-manager/director skal ifølge spørgeundersøgelsen stå til rådighed til brandslukning eller rutinearbejde når som helst inklusiv aften og weekend.
Jobbets stressfaktorer inkluderer ifølge respondenterne krav til jonglering mellem adskillige samtidige projekter, hurtig problemløsning og at arbejde ved fuld kapacitet hele tiden.
Respondenterne svarer også, at de er ansvarlige for en stor del af virksomhedens budget og for at lede de møder, de deltager i.
Medarbejdere i kategorien it-drift inkluderer teknikere, ledere, analytikere, operatører og specialister.
De beskriver følgende stressfaktorer: Hasteprojekter med konstant tidspres og håndtering af hændelser uden for normal arbejdstid.
Stressfaktorer
Datacenter managers er i top tre hvad angår "afhængigheder og multitasking," top fire i forhold til at "stå til rådighed" og i top fem for "hurtig respons."
De scorer også meget højere end gennemsnittet i forhold til ikke at have kontrol over deres egen tid.
Stressfaktorer i job i denne kategori inkluderer krav til, at man arbejder hurtigt, håndterer fortrolige oplysninger, fejlfinder, styrer budgetter, vedligeholder hardware samt "alting," beskriver spørgeundersøgelsen.
Ingeniører scorer højt i "afhængigheder og multitasking" samt "hurtig respons."
Perfektion
Over 80 procent er enige eller meget enige i, at andre er meget afhængige af deres arbejdet, 91 procent svarer, at de omgående læser alle beskeder, de modtagere, mens 86 procent reagerer hurtigt på alle anmodninger.
30 procent af respondenterne arbejder for rådgivende ingeniørfirmaer og krav om "perfektion" fremhæves som stressfaktor.
Krav om hastebeslutninger fremhæves som en typisk stressfaktor blandt folk, der arbejder med it-sikkerhed.
89 procent af respondenterne i denne kategori er enige eller meget enige i, at de tager vigtige beslutninger hurtigt - det er den højeste andel blandt alle it-rollerne.
Denne gruppe scorer dog lavest i forhold til hurtig respons. 61 procent er enige eller meget enige i, at de reagerer hurtigt på alle anmodninger, men gennemsnittet blandt de 10 mest krævende it-job er 76 procent.
Mere end halvdelen af respondenterne i kategorien it-sikkerhed svarer, at succes afhænger af ting uden for deres kontrol.
Applikations- og softwareudviklere er tilsyneladende bedre end de fleste til at koncentrere sig om deres arbejde.
Kun en tredjedel eller derunder svarer, at de ikke har tid til kvalitetsarbejde og til at gennemtænke tingene.
Alligevel scorer denne gruppe højest i spørgsmålet om hurtig respons. 87 procent af respondenterne i denne kategori svarer, at andre er meget afhængige af deres arbejde.
Stressfaktorer i dette job inkluderer krav om udvikling af nye applikationer eventuelt med meget komplekse problemstillinger.
Forholdene for database managers minder i denne sammenhæng en del om forholdene for applikations- og softwareudviklere: 87 procent svarer, at andre er meget afhængige af deres arbejde, men 58 procent svarer, at de ikke har tid til kvalitetsarbejde, mens 47 procent svarer, at de ikke har tid til at tænke tingene ordentligt igennem.
Disse svar er ifølge Emerson i overensstemmelse med kravene i jobbet, der inkluderer at arbejde under et vist dagligt pres med fejlfinding og stramme deadlines.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Se de 10 hårdeste it-job her
1. Executive director/administrator.
2. It-indkøb.
3. It-chef (CIO).
4. It-manager/director.
5. It-drift.
6. Datacenter manager.
7. Engineering.
8. It-sikkerhed.
9. Applikation- /softwareudvikling.
10. Database management.