Apples kæde af egne butikker kan med nogen ret betegnes som en af Steve Jobs' største bedrifter.
Siden Jobs i 1999 opsagde firmaets samarbejde med de fleste retailkæder og i stedet startede Apples helt egne, unikt-designede butikskoncept, er Apples Retail Stores kommet til tops som de mest indbringende butiks-enheder i USA - overhovedet.
Målt på salget i dollar pr. kvadratmeter er Apple dobbelt så succesfuld som nummer to på listen, luksusstormagasinet Tiffanys i New York, og salget er 17 gange højere end gennemsnittet for amerikanske butikker.
Succesen har skaffet Apple svimlende rigdomme. Firmaet er det mest værdifulde aktieselskab i verden, og direktør Tim Cooks' årsløn den højeste i landet - faktisk er han fem gange bedre betalt end selv Oracle-bossen Larry Ellison.
Men de enorme summer, som iPhone- og Mac-hungrende forbrugere har lagt hos Apple gennem årene, kommer kun topledelsen til gode.
Mange Apple-sælgere i firmaets 246 amerikanske butikker må nøjes med en løn, der ligger lavere, end hvad deres kolleger i de fleste andre butikskæder tjener.
Selv om de sælger for meget mere end andre firmaers sælgere, belønnes de mindre, skriver New York Times.
Avisen har undersøgt, hvor meget Apples enorme rigdomme påvirker de almindelige ansatte, og svaret er: meget lidt.
Jobbet som Apple-ansat er for det store flertal af medarbejderes vedkommende et spørgsmål om dedikation, begejstring og loyalitet over for firmaet fremfor nogen særligt høj løn eller nogen andre former for konkret belønning for indsatsen, fremgår det af artiklen i New York Times.
Ud af de 43.000 mennesker, der arbejder for Apple i USA, er de 30.000 beskæftiget i Apple Stores. Mange af dem tjener kun en beskeden løn: 25.000 dollar om året, fortæller New York Times.
Ifølge diverse lønstatistikker (se for eksempel denne) er det halvdelen af den gennemsnitlige amerikaners årsløn.
"De har et job i den hurtigst voksende branche i verden, de arbejder for verdens mest værdifulde virksomhed, hvis direktør er landets bedst aflønnede topleder..." skriver New York Times.
Ansatte i Apple må ikke tale med pressen, men avisen har talt med en række tidligere medarbejdere om forholdene i verdens rigeste it-virksomhed.
Begejstring sat i system
Mange af dem fortæller, at de startede arbejdet i en Apple Store på grund af en stor begejstring for firmaet og dets produkter. Den begejstring blev dygtigt sat i system af firmaet.
Et gennemgående tema, som man ofte indoktrineres i under oplæringen som ny medarbejder i en Apple Store, er ifølge New York Times, at arbejdet handler om at gøre noget godt med sit liv: "Enriching peoples lives" - eller på dansk: at skabe en bedre tilværelse for andre.
"Ideen er at give folk den indstilling, at de foretager sig noget langt mere ædelt end blot sælge og reparere produkter. Hvis der er en hemmelig ingrediens i Apples opskrift, er det den, at firmaet giver sine ansatte en større følelse af værdighed. Firmaet forstår, at mange mennesker gerne vil give afkald på penge, hvis de i stedet bibringes et højere formål," skriver avisen.
Ansatte i Apple Stores får i modsætning til deres kolleger i stort set alle andre butikker ikke provision af det salg, de skaffer firmaet.
Der er ingen Apple butikker herhjemme, men firmaet er i øjeblikket i gang med at åbne en butik i Stockholm.
Læs hele NYT-artiklen her.