Omkring 9.000 medarbejdere hos telekæmpen TDC var tirsdag ude af stand til at sende og modtage mail i mere end fire timer, fordi firmaets mailsystem gik ned.
Det var dog ikke alle medarbejdere, som blev berørt af nedbruddet, fordi de ikke gør brug af mail i deres daglige arbejde.
Det oplyser Camilla Sebilius Jørgensen fra TDC's presseafdeling.
TDC skiftede den 1. april it-leverandør fra it-giganten CSC til det endnu større Tata TCS, som overtog it-service og drift hos TDC for milliarder af kroner.
Ro i indbakken
Nedbruddet i mailsystemet betød, at de TDC-ansatte i mere end fire timer hverken kunne sende eller modtage mailbåren information fra eller til hinanden, ligesom de ikke kunne kommunikere per mail med kunder og samarbejdspartnere.
Fejlen opstod omkring klokken 10 tirsdag formiddag i Active Directory Autorization, et system der holder styr på brugernes rettigheder til blandt andet Microsoft Outlook.
"Problemet blev identificeret af TCS cirka klokken 14.00. Herefter løste TCS hurtigt problemet, så systemerne kom op at køre i løbet af eftermiddagen," skriver Camilla Sebelius Jørgensen.
Årsag til fejl fortsat ukendt
Hun oplyser, at TCS i øjeblikket analyserer årsagen til fejlen i rettighedsstyringen for at sikre, at det ikke sker igen.
"Det påvirkede TDC's kunder i den forstand, at TDC medarbejdere i tidsrummet mellem klokken 10.00 til cirka klokken 16.00 ikke har kunnet modtage mails fra eksempelvis kunder," skrive hun.
Imidlertid sikrede automatiske fejlmeddelelser fra afsendernes egne mailsystemer for at advare om, at TDC var ude af stand til at modtage de afsendte mails til firmaet.
Ifølge TDC's it-afdeling har systemet fungeret normalt siden tirsdagens nedbrud.
Hændelsen har ifølge TDC's presseafdeling ikke relation til planlagte ændringer på systemerne i relation til leverandørskiftet.