Man kan nogle gange forledes til at tro, at studerende på gymnasier, universiteter og andre højere læreanstalter har en særlig DNA-mutation, der får Mac-computere til at vokse frem i deres hænder, lige så snart de får brev med besked om, at de er optaget på deres studie.
Og den store efterspørgsel skaber julelys i øjnene hos mange Apple-forhandlere forud for skolestarten i august, hvor "Back to School"-festen starter i it-kanalen.
"Vi kan sælge alt det Apple, vi kan få fat i. Primært iPads er meget efterspurgte," lyder det eksempelvis fra konsulent i indkøbsfællesskabet CBC, Per Frandsen.
Et eksempel fra Syddansk Universitetscenter (SDU) viser dog, at Apple ikke er specielt hjælpsom over for deres egne forhandlere, når det drejer sig om at slå sælgerkløerne i de nye studerende.
Rabat til trendsættere
Mindsteprisen for en Macbook Pro i Apples egen onlinebutik er eksempelvis 8.999 kroner. Men en aftale med universitetet betyder, at de studerende med deres studienummer i hånden kan logge ind på Apple Store og købe den samme computer for 7.918,75 kroner - en rabat på godt 12 procent.
Samme besparelse kan de studerende få, hvis de "bare" vil have den billigste Macbook Air, som er nedsat fra 7.499 kroner til 6.599 kroner.
Hos de autoriserede Apple-forhandlerne er den normale pris som udgangspunkt den samme som i Apple Store, men ligesom Apple selv arbejder eksempelvis norskejede Eple-
huset også med studierabatter, som dog ikke kan konkurrere med Apples.
På SDU er it-chef Kurt Gammelgaard ikke imponeret over de rabatter, som Apple tilbyder de studerende.
"Der er lidt procenter i det, men det er ikke så vildt. Vi kunne godt tænke os, at leverandører som Apple og andre kan tilbyde vores studerende endnu større rabatter, gode og relevante produkter med ordentlige reklamationsforhold. Det undrer mig, at de ikke giver større rabatter, og vi vil gerne tilbyde at servicere de studerende og give dem samme vilkår, som vi giver vores ansatte med for eksempel tre års reklamationsret. De studerende er jo en interessant kundegruppe, som også er trendsættere, når de kommer ud fra SDU," siger Kurt Gammelgaard.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Apples danske landechef, Peter Engrob.