Artikel top billede

Arrow Danmark: Vi spytter selv marketingpenge i kassen

Distributøren Arrow ECS har sit eget marketingselskab, og når der laves marketingkampagner for leverandører og forhandlere, så "spytter Arrow også selv i kassen," fortæller direktøren.

Arrow ECS Denmark har afleveret et "tilfredsstillende" regnskab for 2011. Tilfredsstillende fordi omsætningen stiger, og selskabet tjener penge.

Marketingselskabet IP Vista, som Arrow ejer 100 procent tjener til gengæld ikke penge. Men det er selvfølgelig særdeles bekvemt for Arrow, at have sit eget marketingsselskab.

"Vi klarer al marketing in house, og selskabet arbejder også med telemarketing, hvor medarbejderne ringer ud for både forhandlere og leverandører. Omkostningerne til den slags 'direct' marketingaktiviteter bliver taget ud af leverandørernes budgetter, og vi spytter også selv noget i kassen," fortæller Henrik Resting-Jeppesen, direktør for Arrow ECS Denmark.

Når man ser på Arrows regnskaber, så er tendensen en forholdsvis konstant stigende omsætning og indtjening. Hemmeligheden bag det er ifølge direktøren, at Arrow har en del agenturer, som distributøren har siddet på i mange år.

"Derfor har vi ret store markedsandele, og hvis markedet så stiger en fem-syv procent, så stiger vores markedsdel tilsvarende, og nu har markedet været ret konstant de sidste par år. Omvendt rammer det selvfølgelig også hårdt, når markedet falder," forklarer Henrik Resting-Jeppesen.

Han tilføjer, at gode resultater også i høj grad er et spørgsmål om at have de rigtige medarbejdere og helst med høj anciennitet, og sådan nogle har Arrow mange af ifølge Resting-Jeppesen.

Tjente en anelse mindre

På trods af, at Arrows omsætning steg fra 2010 til 2011, og at bruttofortjenesten blev øget med 10 millioner kroner, så tjente virksomheden en anelse mindre end i 2010.

"Dels betalte vi 800.000 kroner mere i skat, dels er vi virksomhedsmæssigt med i et EMEA 'set up', der betyder, at selskabet er med til at betale for store fælles arrangementer og udviklingsprojekter, som for eksempel den cloud-satsning, som finder sted i London i begyndelsen af juli måned," siger Henrik Resting-Jeppesen.

Han vil ikke fortælle mere om cloud-initiativet, men rent økonomisk er det sådan, at udgifterne bliver betalt i 2011 og i 2012, mens indtægterne lader vente på sig.

"Selvfølgelig forventer vi, at sådanne initiativer skal give indtægter, men vi vil tidligst se dem fra næste år. Udgifterne kommer i 2011/12, og så håber vi, at indtægterne følger i de kommende år," siger Henrik Resting-Jeppesen.

Når det gælder konkurrencen, så synes Henrik Resting-Jeppesen ikke, at Arrow har "nærmeste konkurrenter".

"Derimod har vi mange mindre konkurrenter i form af forskellige distributører på de mange brands, vi har," siger han, men vil dog ikke sætte navn på konkurrenterne.

Her er Arrows konkurrenter

Nu er det ikke nogen hemmelighed, hvem der distribuerer hvad, så CRN kan godt sætte navn på et par af Arrows konkurrenter.

Eksempelvis er Arrow store på storage, og det samme er SEC DataCom, Actebis og Tech Data. Når det gælder produkter inden for sikkerhed, så stiller firmaer som Infinigate og Computerlinks gerne op i ringen mod Arrow, mens Actebis, Dell og Tech står klar til at konkurrere, når det handler om servere.

 Når det gælder produkter inden for sikkerhed, så stiller firmaer som Infinigate og Computerlinks gerne op i ringen mod Arrow, mens Actebis, Dell og Tech Data står klar til at konkurrere, når det handler om servere.

I kraft af, at Arrow ECS som en børsnoteret amerikansk virksomhed, er underlagt strenge regler, vil direktøren slet ikke udtale sig om forventningerne til indeværende regnskabsår.

I regnskabet kan man læse, at forventningerne til 2012 ligger på niveau med forventningerne til 2011.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere