Her er otte CRM-trends du skal holde øje med
CRM-systemerne rykker ud på nettet - også hos dig?
Markedet for kundestyringssystemerne er ikke nyt, men en række nye trends, og ikke mindst cloud computing, sociale medier og mobilitet gør, at der konstant er grøde i markedet.
Analysefirmaet IDC har netop publiceret en ny opgørelse over de største CRM-leverandører på verdensplan.
Opgørelsen, der er baseret overvågning af markederne i 49 forskellige lande, viser, at CRM-markedets samlede omsætningen steg med 11,2 procent fra 2010 til udgangen af 2011.
Løsninger til marketing, salg og kundeservice oplevede den største vækst, mens kontaktcenter-applikationerne var under pres.
"Markedet for CRM-applikationer er på tærsklen til transformation med legacy-installationer, der omformes til social bevidste applikations-miljøer," skriver IDC blandt andet.
Derfor venter analytikerne også, at aktiviteten på markedet vil fortsætte med uformindsket styrke i 2012.
Her er de største leverandører
De 10 største leverandører stod for 49 procent af det globale CRM-marked i 2011.
Der er mange velkendte brands på listen, og IDC hæfter sig blandt andet ved, at IDC for første gang er med på top 10.
Herunder ses de fem største CRM-leverandører:
Her er otte CRM-trends du skal holde øje med