Finske Nokia tager endnu skrappere midler i brug for at få rettet op på forretningen. Det meddeler teleproducenten i dag.
Den kriseramte telegigant har atter nedjusteret forventningen og varsler fyringen af 10.000 medarbejdere inden udgangen af 2013.
Fyringerne rammer især den såkaldte Devices & Services-afdeling, hvor de årlige omkostninger nu skal reduceres med yderligere 1,6 milliarder euro ved udgangen af 2013.
"De planlagte reduktioner er en hård konsekvens af de handlinger, vi bliver nødt til at tage for at sikre Nokias konkurrenceevne på langt sigt."
Som et yderligere tiltag for at rette op på forretningen har Nokia solgt luksusmobilbrandet Vertu til kapitalfonden EQT VI.
En række ændringer i ledelsen er ligeledes blevet offentliggjort i dag. Blandt andet forlader marketingchefen Jerri DeVard, mobilchefen Mary McDowell og markedschefen Niklas Savander virksomheden.
"Vi øger vores fokus på de produkter og den service, som vores kunder værdsætter højst, mens vi fortsætter vores investeringer i innovation, hvilket altid har kendetegnet Nokia," lyder det i en pressemeddelelse fra topchef Stephen Elop.
Windows Phone-samarbejdet fortsætter med uformindsket styrke, fremgår det.
"Vi vil fokusere endnu mere på Lumia og på fortsat innovation omkring vores telefoner, mens vi sætter endnu mere fokus på lokal service. Men vi skal samtidig restrukturere vores forretningsmodel og sikre, at vi skaber en struktur, der kan støtte vores konkurrenceambitioner."
Af meddelelsen fremgår desuden, at Nokia planlægger at overtage den svenskbaserede imageteknologivirksomhed Scalado for at styrke Nokia på det område.