Den populære internet-blog Gizmodo har startet en usædvanlig aktion, hvor man udlover en belønning på 20 dollar for nye billeder af Facebook-chefen Mark Zuckerberg. Det skal sætte fokus på, hvordan Facebook håndterer vores private informationer.
Nu er udgangspunktet for det sociale netværk jo, at alle ønsker at dele deres informationer, men Zuckerberg er selv meget beskyttende omkring sit privatliv.
Han skriver kun sjældent offentlige statusopdateringer og selv hans nærmeste venner vidste ikke besked om det forestående bryllup, som blev holdt samtidig med Facebook-børsnoteringen.
"Hele Facebooks forretningsmodel bygger på at du vil dele informationer om dig selv og andre så de kan tjene penge på dit privatliv - konvertere dine "synes godt om" tilkendegivelser, dine venskaber, dine tanker og beskeder til annonce-kampagner. Zuckerberg tager ejerskab over dit privatliv," skriver Gizmodo.
Derfor har man altså besluttet at vende legen rundt og kaste Zuckerbergs eget privatliv ud i rampelyset. Gizmodo har udråbt "Summer of Zuck".
Der er jagtsæson hele sommeren og den kontante præmie er altså 20 dollar for nye billeder og videoer, der sendes til Gizmodo. Det skal være nye billeder og de må ikke være taget på en konference eller et andet planlagt offentligt optrin. Gizmodo opfordrer også alle fotografer til at overholde loven og almindelig god kutyme - "please use no urban ninja tactics," som bloggen udtrykker det.
Så Zuckerberg behøver måske ikke frygte, at paparazzi-fotograferne snart hænger i trækronerne ude foran hans hus. Men alligevel har Gizmodo fået kritik for sin aktion. "Hvorfor betaler de for at chikanere Zuckerberg?" spørger Techcrunch, som kalder det en "vanvittig og dum" ide. The Next Web opfordrer Facebook-chefen til at sabotere hele aktionen ved selv at sende 500 billeder til Gizmodo.