Descom kommer ud af 2011 med et overskud på cirka 5,2 millioner kroner før skat. Det er en fremgang på knap ni procent i forhold til 2010.
"Jeg ved godt, der er mange i vores branche, som siger, at man ikke kan tjene penge på vores produkter. Men vi har en størrelse, hvor vi kan sige nej til en ordre, vi ikke kan tjene penge på," siger direktør Johnny Helander.
Alligevel kan han ikke sætte fingeren på, hvad præcist det er, Descom gør, der adskiller dem fra andre forhandlere, som har svært ved at tjene penge på hardware.
Ballerup-forhandleren har dog efterhånden opbygget en bred portefølje af produkter, lokaliteter og kunder, så virksomheden tjener penge på mange fronter.
"Vi får rigtig mange offentlige ordrer, hvor det offentlige handler udenom SKI til en bedre pris, og så har vi en række store private aftalekunder. For eksempel har vi lige vundet en større millionaftale med Dong. Det er så godt nok først i år, og det har derfor ikke berørt vores 2011-regnskab," siger Johnny Helander til CRN.
Også uden for Danmark tjener Descom penge. Trods store flytteomkostninger i 2011 giver også den svenske afdeling overskud.
"Vi har aldrig haft større vækst i Sverige. Og 2012 bliver endnu bedre. Vi har på nuværende tidspunkt haft et større overskud, end vi havde hele sidste år," fortæller Johnny Helander.
Men Sverige er ikke det eneste Descom skal tjene penge på i 2012. Virksomheden har tidligere fokuseret på B2B-salg, men i januar 2012 øjnede Ballerup-forhandleren en god avance på forbrugerprodukter trods hård konkurrence på forbrugermarkedet. Det førte til webshoppen wehaveitall.dk, der allerede nu har haft fire gange så mange ordrer, som Descom havde budgetteret med.
"Vi kigger også på telemarkedet. I dag kan du godt købe en mobiltelefon og noget tilbehør hos os, men abonnementer og lignende kan vi ikke klare. Der snakker vi med mindre virksomheder, som kan sådan noget i dag, og måske ender vi med at købe sådan en op eller starte det op helt fra bunden selv," fortæller Descom-direktøren.
Johnny Helander kan ikke sætte præcise tidsperspektiver på indtagelsen af teleområdet, til gengæld løfter han gerne sløret for andre ekspansionsplaner.
"Vi kigger meget på at etablere os i Norge, og jeg tror på, det når at blive i slutningen af 2012 eller eventuelt i starten af 2013."