Han kom til for et halvt år siden. I dag glæder danske Lars Christensen sig over Expert-koncernens fremgang.
Danskeren tiltrådte stillingen som koncernchef efter en række rigtig svære år med butikslukninger og faldende omsætning for Expert.
Lars Christensen mener selv, at han hurtigt har identificeret et af koncernens problemer.
"Hvis du spørger folk, hvad de forbinder med Expert, får du meget forskellige svar. Det er utrolig vigtigt at definere, hvad vi ønsker, folk skal tænke, når de hører 'Expert', og hvad de skal føle, når de træder ind i en af vores butikker," siger han til CRN's norske søstermedie IT-bransjen.
"Om Expert skal de tænke, at vi har ekspertisen og kompetencerne til at give kunderne en tryg og god købsoplevelse. De skal vide, at vi er kompetente. Ekspertise er et budskab, vi skal eje."
Konklusionen er, at koncept og brand skal ensrettes på tværs af landegrænser, koncern og franchise, så forbrugerne forbinder Expert med et stærkt og troværdigt image.
Jeg rettede op på Expert Danmark
Den danske koncernchef kommer fra stillingen som administrerende direktør i Expert Danmark, hvor det i 2009 gik rigtig skidt.
"Det fik jeg vendt i løbet af to år. Jeg tror, ledelsen valgte mig, fordi de håber, jeg kan gøre det samme med koncernen," fortæller Lars Christensen.
Og som sagt, har han allerede taget fat. Selv forklarer han, at det er en strategiændring, der er grunden til de seneste positive resultater.
Den tidligere ledelse stræbte efter at øge omsætningen ved at åbne flere forretninger, mens Lars Christensen fortæller, at Expert altid kan åbne nye butikker, når først de har fundet succesformlen. Så lige nu fokuserer han på at opgradere butikker og styrke det samlede Expert-brand.
Salgsresultater fra marts 2012 viser da også, at det går i den positive retning i såvel Sverige og Finland som i Danmark. Norge er endnu lidt bagefter.
Dog skal det siges, at Experts datterselskab Proshop sidenhen har købt sig ind i Norge og støder frem på online-markedet.
Det kan du læse mere om her.