Danske Proshop har netop købt den norske webshop Bestbuy, hvormed onlineforhandleren nu er til stede på alle tre skandinaviske markeder, da selskabet gik ind i Sverige sidste år.
"Vi har nået en størrelse i Danmark, hvor vi stadig kan vokse og tage markedsandele, men vi har brug for at få nogle flere markeder for at komme til noget mere omsætning. Det er selvfølgelig derfor, vi går ud internationalt," fortæller direktør Morten Duch om Proshops ekspansioner.
Læs også: Proshop går ind i Norge
Den norske investering betyder, at Proshop nu dækker de samme geografiske områder som konkurrenten Dustin, der da netop også er en af målestokkene for de to internationale satsninger. Den tidligere nationale onlineforhandler vil nemlig gerne blive en international forretning, der kan konkurre med de store.
"Det norske marked minder meget om det danske. Der er de store som Dustin - Komplett er selvfølgelig den helt store. Så er der en række forskellige lokale spillere deroppe af samme type som os, men det er de store online-forretninger, vi matcher os op imod," fortæller Morten Duch.
I Danmark er Proshop allerede en betydelig spiller inden for onlinesalg af it-udstyr, og Morten Duch beretter, at Proshop ønsker at opbygge en forretning af samme omfang i de lande, de går ind i.
"Det er klart, at vi ikke lige kommer op på det samme niveau som i Danmark på et år. Men det går stille og roligt, og vi vækster," fortæller Morten Duch om den et år gamle svenske ekspansion.
Læs også: Proshop åbner i Sverige
"Vi kan godt mærke, at finanskrisen rammer alle, men vi har stadig en vækst på forretningen og en bundlinje, der følger godt med. Så vi er optimistiske i forhold til de kommende år, og det er selvfølgelig også derfor, vi tør ekspandere nu," forklarer Morten Duch.
Internationale drømme
Med indtoget i Sverige og Norge har Proshop taget første skridt på vejen væk fra den lokale forhandlervirksomhed mod den internationale aktør. Men ambitionerne stopper ikke her.
"Vi har en plan om at skulle ekspandere i Nordeuropa, men vi tager et skridt af gangen. Sverige og Norge lå i planen, og så skal vi lige vurdere, inden vi kører videre. Nu skal vi måske også lige fokusere på at vækste de forretninger, vi har bygget op," siger Morten Duch.
Og der er nok at tage fat på i Norge. Da landet står uden for EU og dermed samhandelsprojekterne, står Proshop over for lidt andre udfordringer end sidste år i Sverige. Morten Duch forsikrer dog, at Proshop har rigtig godt styr de forhold, der er anderledes i kraft af, at Norge står uden for EU.
Til gengæld er der nogle norske forhold, der kræver lidt ekstra opmærksomhed.
"Geografien er anderledes, så logistikken og fragten er lidt mere krævende at håndtere. Prisniveauet er anderledes på forskellige varer. Reklamationsretten er fem år i Norge, hvor den er to år i Danmark. Så der er sådan nogle forskellige ting," siger Morten Duch.
Når der er styr på de skandinaviske markeder, har Proshop planer om at fortsætte uden for Danmarks grænser. Hvor den næste Proshop-forretning popper op, kan Morten Duch endnu ikke sige.
"Selvfølgelig kigger vi også til Tyskland, men der er også andre muligheder," siger han til CRN.