På spilmessen E3 kunne programmøren John Carmack vise sit nyeste projekt; et byggesæt til en meget avanceret Virtual Reality-hjelm. Carmack er nok den mest berømte spilprogrammør - han skabte 3D-action-genren med spil som Wolfenstein, Doom og Quake. Han står i spidsen for id software, og han har tidligere forsøgt at bygge en rumraket med sit firma Armadillo Aerospace.
Denne gang har Carmack sat sig som mål at udvikle det bedste Head-Mounted-Display. De første VR-hjelme kom allerede for 20 år siden, men de var store, klodsede og meget dyre.
Prototypen som blev vist på E3 var monteret på en normal skibrille. Den bruger et system kaldet Rift, der er udviklet af Oculus sammen med Carmack. Her ligger opløsningen på 1280 x 800 billedpunkter (640 x 800 til hvert øje) og latenstiden skulle være helt nede på 20 ms.
Det er også den magiske grænse for, hvornår hjernen begynder at opfatte oplevelsen som ægte, mener Carmack.
Brugeren kan altså bevæge hovedet og får samtidig illusionen af, at man befinder sig i en virtuel verden og kan kigge i alle retninger.
Carmack demonstrerede prototypen med en modificeret 3D-udgave af "Doom 3". Han vil senere tilbyde komponenterne som et byggesæt, der skal koste omkring 500 dollar.
Han mener at kvaliteten er på niveau med de professionelle systemer, som i øjeblikket koster omkring 10.000 dollar, og forventer at de første kommercielle spil der understøtter systemet kommer inden for et-to år.
Men Carmack sagde dog ikke, om id software også har planer om at sælge spil til 3D-hjelmen.
Den legendariske Doom-programmør er måske inspireret af Googles computerbrille, Project Glass, som også har et indbygget display.
Men her er forskellen, at Google-brillen skal blænde computer-informationer ind i brugerens synsfelt - det, der kaldes augmented reality - mens VR-briller lader dig forsvinde helt ind i en computer-verden.
Så VR-briller kræver at brugeren står stille eller sidder ned - ellers kan det hurtigt blive farligt.