Læs også:
CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance
CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder
"Når it-projekter skabes på tværs af forretningsenheder og landegrænser, bliver resultatet bare mere professionelt."
Den erfaring har CIO Mikael Ludvigsen gjort sig gennem sine seks år som bestyrer for virksomheden Chr. Hansens it-afdeling.
"En ting er at være repræsenteret globalt. En anden ting er at få det til at fungere," siger han med et smil på læben.
I Chr. Hansen har man nemlig elimineret de problemer, man ofte hører om fra virksomheder, der forsøger sig med at bruge arbejdskraft spredt ud over hele kloden.
Virksomheden har 65 it-medarbejdere fordelt på 14 forskellige nationaliteter kloden rundt, der håndterer alt fra it-infrastruktur over support til data-modellering og forretningsproce- optimering.
"It-afdelingen er på sin vis en selvstændig gren i vores firma, hvor man refererer direkte til it-afdelingen og ikke ind i en salgsstruktur som i den øvrige del af organisationen. Gennem den korte kommandovej skaber vi en rød tråd på tværs af lande og på tværs af forretningen."
Mikael Ludvigsen beskriver it-afdelingen som værende i et helikopter-mode, hvor man kan overskue både forretningen og igangværende it-projekter.
Vil gerne genbruge
"Ved at se tingene fra oven kan it-gruppen overskue, hvor man bedst kan anvende løsninger eller ressourcer andre steder inden for virksomheden. Vi vil gerne genbruge vores løsninger i det omfang, det giver mening og undgå to ens løsninger til to forskellige divisioner," uddyber han.
"Det er ikke nok, at en landechef i Peru eller Moskva synes, det en løsning er god. Den skal passe ind i hele Chr. Hansen."
Ingen af forsyningskæderne i virksomheden kan i dag leve et liv uden it, og derfor har it-afdelingen valgt helikopterperspektivet som sit primære synsfelt.
Her skal vægten placeres for et veldrevet it-hold
Men det kræver disciplin at nå til de resultater.
"Vi har et solidt it-hold, der forstår at agere globalt, og det gør det, fordi vi har fokus på vores målsætninger, har en solid struktur og en veludviklet kommunikation," siger Mikael Ludvigsen.
Desuden bindes de forskellige kontorer sammen af en række erfarne medarbejdere, der forstår både den lokale og virksomhedens arbejdskultur og omgangstone, uddyber han.
"Naturligvis ville det ledelsesmæssigt være nemmere med alle mand på den samme gang i samme bygning, men vi har passeret det punkt, hvor eksempelvis kulturforskelle er et problem. "
Platform i forretningen
It-organisationen har desuden skabt en platform i forretningen i form af et såkaldt it-board, der består af repræsentanter fra alle dele af virksomheden.
"Alle divisioner eller større forretningsenheder er repræsenteret, og det er her alle prioriteringer og beslutninger, der har et teknologi- eller it-indhold, besluttes," fortæller Mikael Ludvigsen.
"Det handler ikke om, at forretningen skal blive klog på it eller at it skal fortælle forretningen, hvordan den skal drives. Det handler om at gå hånd i hånd, ellers giver det ingen mening."
Global i snart 140 år
Chr. Hansen har altid tænkt globalt siden oprettelsen i 1874. Blot fem år efter stiftelsen i Danmark, blev det første kontor åbnet i New York.
"Globalisering er en del at vores kultur, hvilket har givet en lang erfaring at arbejde ud fra," fortæller Mikael Ludvigsen.
"En vellykket global organisation kræver nemlig erfaring. Hvis man ikke har den ballast med sig i baggagen, så støder man med garanti på problemer på grund af eksempelvis kulturelle forskelle eller forskellige opfattelser af, hvordan man bestrider sit arbejde," fortæller han.
"Det skader ikke at være ydmyg, og når man oftest arbejder i Hørsholm, er der forhold i eksempelvis Asien eller Sydamerika, som ens kolleger derude ved mere om, hvilket man skal tage seriøst og lytte til."
"Når man kommer ud over disse problemer, kan man høste en stor bonus. Resultaterne bliver bare bedre, når man kan skabe dem med viden fra hele verden."
Seneste samarbejdsform i Global IT i Chr. Hansen er etableringen af virtuelle teams, hvor medarbejdere fra forskellige lande og forskellige afdelinger, er organiseret sammen om fælles mål og opgaver.
Det gør blandt andet, at virksomheden kan øge fokus på specifikke forretningsprocesser og de relevante interessenter i forretningen.
Læs også:
CIO i FLSmidth: Sådan måler vi vores performance
CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder