Computerworld News Service: Facebook vil ifølge en analytiker "forsvinde" inden for fem til otte år.
Selvom den påstand har skabt en del furore på nettet i denne uge, så er der flere analytikere, der ikke ville blive alt for overraskede, hvis det faktisk er sådan, det kommer til at gå.
"Inden for fem til otte år vil Facebook forsvinde, på samme måde som Yahoo forsvandt," hævder Eric Jackson, der er stifter af Ironfire Capital, i et interview i tv-programmet Squawk on the Street på amerikanske CNBC.
"Yahoo tjener stadig penge. Selskabet har stadig overskud og har stadig 13.000 ansatte. Men dets værdi er på 10 procent af, hvad det var værd, da selskabet var på sit højeste i 2000. Yahoo er i al væsentlighed forsvundet."
Jackson bemærker, at der indtil videre har været tre generationer af internetfirmaer. Yahoo er som webportal et glimrende eksempel på en online-pioner. Så kom Facebook buldrende som anden generation med bølgen af sociale medier. Tredje generation drejer sig om den mobile verden.
Et af de største problemer for Facebook er da også netop, at selskabet ikke har været i stand til at kapitalisere på sit stigende antal mobile brugere. Facebooks chefer har endda rejst problemstillingen i dokumenter indgivet til U.S. Securities and Exchange Commission dette forår i forbindelse med selskabets børsnotering.
Det kan vise sig virkelig at holde selskabet tilbage, hvilket vil give andre en chance for at komme til.
"Se på, hvor udfordrende det har været for Google at trænge ind i markedet for sociale medier. Jeg tror, at Facebook får lige så vanskeligt ved at trænge ind på det mobile område," vurderer Jackson.
Forudsigelsen om Facebooks fald fra tinderne kommer kun få uger efter det sociale netværks bøvlede børsintroduktion. Mange finansanalytikere havde forventet, at selskabets aktie ville skyde i vejret fra den oprindelige udbudspris på cirka 226 kroner (38 dollar) per aktie til 300 eller endda 500 kroner per aktie, men det skete som bekendt aldrig.
Da markedet lukkede tirsdag, var Facebooks aktie faldet til cirka 153,5 kroner, hvilket er væsentligt lavere, end hvad den oprindeligt blev udbudt til.
Nye vil bide Facebook i hælen
Patrick Moorhead, som er analytiker hos Moor Insights & Strategy, er ikke enig i, at Facebook vil falme og blive en andenrangs-spiller på under 10 år. Men han vurderer dog også, at selskabet sandsynligvis står overfor en række store udfordringer.
"Facebook vil ikke forsvinde på fem år, men jeg er overbevist om, at selskabet om fem år ikke vil opleve den samme vækst som i dag," tilføjer han.
"Selv med fremkomsten af mere vertikalt orienterede sites såsom Pinterest, Instagram og Goba vil forbrugerne have behov for en social hjemmebase, hvor alle deres venner og bekendte er samlet."
Der er dog altid nye virksomheder, der bider enhver markedsførende virksomhed i hælen, og det gælder også for Facebook.
"Hvis Facebook falmer, bliver det på grund af fremkomsten af andre virksomheder, der er hurtigere på fødderne," siger Moorhead. "Det er ikke anderledes, end da AltaVista, AOL og Yahoo falmede. Det ændrer sig, hvad forbrugerne foretrækker, og hvilke teknologier der er til rådighed, og selvom man er en gorilla på 400 kilogram, så kan ens tid være forbi, hvis man blot laver et eneste fejltrin."
Analytiker Dan Olds fra Gabriel Consulting Group mener, at Jackson har ret, med hensyn til at mobilområdet vil spille en i stigende grad afgørende rolle for enhver internetvirksomhed og især for de sociale netværk. Han fremhæver dog, at det er for tidligt at sige, hvordan Facebook vil klare sig på mobilområdet.
"Facebook gør langsomt fremskridt på mobilområdet," påpeger han. "De fleste brugere synes, at grænsefladen er svær at gennemskue og at bruge. Men Facebook har for nylig redesignet sin mobile brugergrænseflade for at gøre det lettere at se billeder for eksempel, hvilket er et skridt i den rigtige retning. Men selskabet er også nødt til at udvikle en forretningsmodel med større fokus på det mobile for at tiltrække annoncørerne."
Pegen fingre
Analytiker Brad Shimmin fra CurrentAnalysis mener også, at mobilområdet er afgørende - enten som en platform, der giver Facebook yderligere fremgang, eller som en platform, der får giganten til at snuble.
"Det er simpelthen en enormt vigtig drivkraft i markedet og vil sandsynligvis spille en væsentlig rolle for Facebooks fremtid, afhængigt af om selskabet er i stand til at reagere på denne tendens i rivende udvikling," vurderer han.
"Jeg tror, at der stadig vil gå noget tid, før det står klart, om Facebooks aktuelle mobility-tiltag vil give pote. Men ligesom med selskabets tidligere sikkerheds-problemer er det et positivt tegn, at Facebook faktisk forsøger at takle dette besværlige område."
Olds bemærker, at Facebook ikke længere er det lille, nystartede firma, som det engang var, og dets chefer er nu millionærer og milliardærer. Det betyder, at der altid vil være nogen, der er hurtige til at pege fingre af dets udfordringer og forudsige et snarligt fald.
"Hver gang et stort, succesfuldt selskab vakler en smule eller blot ikke bevæger sig hurtigt nok i den rigtige retning, så er der altid en flok, der står klar til at levere et par spark," reflekterer Olds. "Det oplever Facebook en del af i disse dage og vi kan forvente at se mere af samme skuffe fremover."
Oversat af Thomas Bøndergaard