Platforme som Kickstarter og IndieGogo oplever stigende interesse for tiden. Ikke mindst efter det lykkedes at samle over 50 millioner kroner fra enkeltpersoner til et firma, som ingen investorer ellers ville kaste penge efter.
Men crowdfunding, som det kaldes, har sine bagsider.
Sidste år indsamlede firmaet ZionEyez 343.415 dollars (lidt mere end to million kroner) til et projekt, Eyez™. En HD-brille, som kunne optage og gemme video via brillestangen. 2059 personer fandt den idé så fascinerende, at de fandt kreditkortet frem. Men de venter stadig.
Et år efter pengene blev indsamlet, er produktet stadig fantasi, skriver The Daily Dot.
Det uindfriede løfte om smarte HD-briller putter lidt malurt i bægeret på fænomenet crowdfunding, som ellers vinder indpas i øjeblikket.
Dit ansigt skal møde mit baseball-bat
Brilleproducentens manglende produkt er ikke gået ubemærket hen. På Kickstarter-siden kan man læse flere rasende beskeder om lejemordere og trusler om massesøgsmål mod firmaets direktør Joe Taylor - selv om firmaet har givet nye forventede leveringstider.
"Sidste gang, der var en fyr, der snød mig med et sæt skivebremser, skraldede jeg hans Ducati og satte ild til den. Men jeg er desværre så langt væk fra USA, at jeg frustrerende nok ikke kan gøre noget. Hvis jeg boede i USA, ville jeg tage på en roadtrip og lede efter Joe Taylor, så hans ansigt og mit baseball-bat kunne få lidt kvalitetstid sammen," skriver Lawrence Ku, som indtil videre har mistet sine 175 dollars, som han har indbetalt.
Men måske kan man slet ikke betragte støtte til Kickstarter-projekter som et garanteret løfte om et fremtidigt produkt. Måske er det i højere grad en mikroinvestering.
LÆS OGSÅ: Disse 10 it-ideer samlede millioner ind på nettet
I sine brugerbetingelser gør Kickstarter det klart, at firmaet ikke selv har noget ansvar for at projekter færdiggøres.
Kickstarter mener, at de fleste projekter er drevet af støtte fra venner, familie og projekt-ejernes eksisterende sociale netværk.
Projekt-ejerne vil derfor altid have en interesse i at færdiggøre projekterne af hensyn til deres ry og anseelsen i deres omgangskreds.
Kickstarter vil heller ikke betale penge retur, når lovede projekter fejler eller aldrig ser dagens lys.
Men det betyder det, at alle kan starte et Kickstarter-projekt uden at kunne garantere, at det nogensinde manifesterer sig som et produkt? Både og.
Kickstarter laver ikke nogen vurdering af, om et projekts ejermænd vil være i stand til at færdiggøre et projekt.
Til Engadget fortæller firmaet, at der til dato er 20000 succesfulde projekter:
"Men Kickstarter er en markedsplads. Ikke alle projekter vil komme i mål uden problemer... fupmagere er dårlige for alle parter, og vi vil gøre alt for at forsvare vores firmas gode rygte."
Kickstarter lover også, at firmaet gerne vil hjælpe med erstatningssager eller politianmeldelser, hvis der bliver behov for det.
Skjuler bevidst fiaskoerne
Det er sjældent, at man hører, om projekter, der decideret kikser - selv om de samler nok penge på Kickstarter. Men det kan også være svært at finde de projekter, som aldrig modtager nok finansiering.
Dem gør Kickstarter nemlig meget for at skjule. Journalisten Dan Misener beskriver, hvordan det er umuligt at finde fejlslagne projekter uden at bruge Kickstartes egen søgefunktion. Kickstarter beder Googles søgerobotter om at lade være med at indeksere ufuldendte projekter ved hjælp af metatagget: Noindex.
Kickstarter-stifter Yancey Strickler forklarer til Gigaom, at man har valgt at gøre det på den måde, fordi man projekt-ejere er kede af, at se deres forfejlede projekter dukke op som de første resultater i Google, når man søger på deres navne, og fordi der ikke er meget at lære af en mislykket indsamling.
Dan Misener mener omvendt, at nye projekter kan lære meget, hvis de havde bedre mulighed for at studere tidligere fiaskoer.