Læs også:
It-chefer: Mobil-revolution lige så vigtig som internettet
Derfor svækker mobile medarbejdere sikkerheden
Forbruger-gadgets skaber kaos i virksomhederne
Mobil-revolutionen er over os.
Virksomhederne oplever en stigende invasion af tablets og smartphones, og de mange mobile enheder giver it-cheferne alvorlige udfordringer.
For selvom fire ud af fem it-chefer ser nye vækstmuligheder, er kun to af dem parate til at udnytte de mange nye muligheder, der følger i kølvandet på mobility-bølgen.
Det viser en undersøgelse, som NNIT har foretaget blandt danske it-beslutningstagere.
"Undersøgelsen blev udarbejdet ud fra en antagelse af, at det er et hot område", fortæller NNIT's teknologidirektør Karsten Fogh Ho-Lanng.
Undersøgelsen viser, at mobility er et område, som virksomhederne ser som et investeringsområde, men de er måske ikke helt parate, for de kan ikke finde ud af, hvilket problem, de skal løse endnu, mener han.
Forskellige definitioner
Karsten Fogh Ho-lanng påpeger, at mobility bliver defineret på forskellige måder, alt efter hvem der bliver spurgt.
"Nogle folk mener, at mobility-opgaven bliver løst ved, at man vi har en mobiltelefon, og der er nogle apps på den."
"Der skal så være en eller anden form for management. Det bliver meget specifikt relateret til mobiltelefoner, og nogle gange også til tablets," siger han.
Det er dog ikke teknologien, det skal handle om, når der tales mobility, selvom den er en udløsende faktor, mener Karsten Fogh Ho-Lanng.
"Vi kan tale om iPad-effekten. Den er superlækker, og vi har så bagefter måttet finde ud af, hvad den kan bruges til. Hvis ikke der var kommet iPads på markedet, så var det ikke kommet til at gå så stærkt, som det har vist sig at gøre."
"Det er iPad'ens og iPhones og tilsvarende smartphones' skyld, at vi står over for den udfordring," siger han.