Artikel top billede

Kunderne kan skrive , hvad de vil på Facebook. Danske virksomheder gider ikke tale med dem alligevel.

Danske chefer misser massevis af sociale muligheder

Danske virksomhedsledere er virkeligt dårlige til at udnytte de muligheder, der ligger i de sociale medier. Se de muligheder, som de går glip af.

Danske virksomhedsledere er efterhånden klar over, at tilstedeværelsen på de sociale medier er vigtig. Det er her, deres kunder befinder sig.

Men ledelsen får intet ud af de muligheder, der ligger i at kunne komme i direkte dialog med kunderne, for cheferne nøjes med at holde øje med, hvad folk skriver og mener om deres virksomheder - og så ellers benytte de sociale medier som traditionel platform til markedsføring.

Det viser en undersøgelse foretaget af PA Consulting Group blandt nogle af Danmarks største virksomheder i den offentlige og private sektor.

Ansvaret for arbejdet med de sociale medier i virksomhederne ender i marketingafdelingen, og resultaterne af den dialog, der foregår med kunde og virksomhed, ser ledelsen aldrig, viser undersøgelsen.

Samtlige CIO'er, som har deltaget i undersøgelsen, forventer et øget brug af sociale medier i HR og marketing, men under halvdelen af dem tror på en reel forankring og brug i topledelsen.

Værdien går tabt

I undersøgelsen svarer over halvdelen af de spurgte virksomheder, at de ikke forventer, at topledelsen vil øge brugen af sociale medier. Og ingen mener, at brugen af sociale medier er forankret i den overordnede forretningsstrategi.

88 procent er uenige eller meget uenige i spørgsmålet om, hvorvidt deres virksomhed systematisk analyserer forretningsdata fra sociale medier.

"De sociale medier finder ofte ikke fodfæste hos topledelsen og dermed ikke i den overordnede forretningsstrategi. Det handler mere om branding, end om dialog med kunderne. Virksomhedernes opfattelse af sig selv og deres produkter stemmer slet ikke overens med det, kunderne oplever," siger Helle Hølmer, som sidder i PA's Management Group.

Selvom mange virksomheder ganske vist overvåger de sociale fora, bruger de ikke de data, de får ind til noget, fortæller hun.

"Og så går værdien af den direkte dialog med kunderne tabt."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere