Danske virksomhedsledere er efterhånden klar over, at tilstedeværelsen på de sociale medier er vigtig. Det er her, deres kunder befinder sig.
Men ledelsen får intet ud af de muligheder, der ligger i at kunne komme i direkte dialog med kunderne, for cheferne nøjes med at holde øje med, hvad folk skriver og mener om deres virksomheder - og så ellers benytte de sociale medier som traditionel platform til markedsføring.
Det viser en undersøgelse foretaget af PA Consulting Group blandt nogle af Danmarks største virksomheder i den offentlige og private sektor.
Ansvaret for arbejdet med de sociale medier i virksomhederne ender i marketingafdelingen, og resultaterne af den dialog, der foregår med kunde og virksomhed, ser ledelsen aldrig, viser undersøgelsen.
Samtlige CIO'er, som har deltaget i undersøgelsen, forventer et øget brug af sociale medier i HR og marketing, men under halvdelen af dem tror på en reel forankring og brug i topledelsen.
Værdien går tabt
I undersøgelsen svarer over halvdelen af de spurgte virksomheder, at de ikke forventer, at topledelsen vil øge brugen af sociale medier. Og ingen mener, at brugen af sociale medier er forankret i den overordnede forretningsstrategi.
88 procent er uenige eller meget uenige i spørgsmålet om, hvorvidt deres virksomhed systematisk analyserer forretningsdata fra sociale medier.
"De sociale medier finder ofte ikke fodfæste hos topledelsen og dermed ikke i den overordnede forretningsstrategi. Det handler mere om branding, end om dialog med kunderne. Virksomhedernes opfattelse af sig selv og deres produkter stemmer slet ikke overens med det, kunderne oplever," siger Helle Hølmer, som sidder i PA's Management Group.
Selvom mange virksomheder ganske vist overvåger de sociale fora, bruger de ikke de data, de får ind til noget, fortæller hun.
"Og så går værdien af den direkte dialog med kunderne tabt."