Computerworld News Service: Google har "nogle uger" til at gøre noget ved fire tilfælde af konkurrencebegrænsende adfærd, som EU's konkurrencemyndigheder har identificeret.
Hvis Google gør noget ved disse problemer, kan sagen løses ved hjælp af en såkaldt "beslutning om tilsagn," i stedet for at man går videre med en formel konkurrencesag, som vil resultere i en bøde, oplyser Joaquín Almunia, der er næstformand for Europa-Kommissionen med ansvar for konkurrencepolitikken.
Europa-Kommissionen indledte en konkurrenceundersøgelse af Googles aktiviteter i november 2010 og har nu konkluderet, at Google kan anses for at have misbrugt sin markedsdominans på fire områder, udtaler Almunia i en pressemeddelelse.
Ingen links til konkurrenter
For det første viser Google links til sine egne vertikale søgetjenester, der fokuserer på specifikke emner såsom restauranter eller nyheder, sammen med resultaterne i sin generelle søgemaskine.
Disse links vises på en anden måde end links til konkurrenter, som tilbyder lignende vertikale søgetjenester, forklarer Almunia.
"Vi er bekymrede for, at dette kan give visse fortrin i forhold til links til konkurrerende tjenester, der kan lide skade som konsekvens heraf," udtaler han.
Den anden bekymring handler om Googles praksis med at kopiere indhold såsom brugeranmeldelser fra konkurrenter for at vise dem på sit eget site uden at indhente tilladelse.
Herved tilegner Google sig fordele fra de investeringer, som konkurrenterne har foretaget, hvilket kan nedsætte konkurrenternes incitament til at investere, siger Almunia.
Han henviser til, at denne praksis kan have en indvirkning på rejsesites eller sites med restaurantanmeldelser.
Her er de to næste problemer for Google
Den tredje problemstilling har at gøre med aftaler mellem Google og partnere, der anvender Googles søgemaskine på deres websites, hvor Googles annoncer vises sammen med søgeresultaterne.
"Disse aftaler resulterer i de facto-eksklusivitet og gør, at de er nødt til at opfylde hele eller det meste af deres behov for søgeannoncering fra Google, hvilket således udelukker konkurrerende leverandører af tjenester til formidling af søgeannoncering," påpeger Almunia.
Han tilføjer, at dette potentielt påvirker annonceringstjenester købt af webbutikker, e-magasiner, tv-selskaber og andre
Udover disse tre bekymringer påpeger Almunia, at Europa-Kommissionen også er bekymret med hensyn til de begrænsninger, som Google lægger på muligheden for at overføre AdWords- kampagner til konkurrerende platforme til søgeannoncering.
Almunia forklarer, at han er bekymret for, at Googles kontraktmæssige begrænsninger forhindrer softwareudviklerne i at tilbyde værktøjer til overførsel af søgebaserede annoncekampagner.
Skal have forslag på bordet
Almunia oplyser, at han har skrevet et brev til Googles bestyrelsesformand, Eric Schmidt, hvori han tilbyder Google den mulighed "inden for nogle uger at komme med de første forslag til at gøre noget ved disse sager."
Google udtaler i en e-mail, at selskabet først lige er begyndt at gennemgå argumenterne.
"Vi er uenige i konklusionerne, men vi vil med glæde drøfte eventuelle bekymringer, de måtte have," kommenterer Google.
Oversat af Thomas Bøndergaard