Computerworld News Service: Jeg har læst artikler, der hævder, at fremtidens chef for it-afdelingen vil komme fra eksempelvis marketing eller økonomi, da det teknologiske område ikke er så vigtigt længere for it-chefen.
Jeg har læst analyser, der konkluderer, at it-afdelingerne ikke engang længere behøver at besidde nogen udpræget teknisk formåen, fordi infrastrukturen læsses over på outsourcere, mens lokale applikationer erstattes af software-as-a-service.
Konsekvensen af disse perspektiver er, at teknologien i sig selv ikke længere er væsentlig, og at teknologien generelt er så standardiseret og kommercialiseret, at den it, som en virksomhed anvender, kan behandles som ethvert andet område af forretningen.
Faktisk kan dette område ledes af folk helt uden teknisk baggrund.
Taler for meget om teknologi
Kernen i kritikken af de tekniske it-chefer er, at de taler for meget om teknologi, og at det ikke lykkes dem at kommunikere med forretningscheferne i et forretningsorienteret sprog.
Derfor keder - eller endnu værre, fremmedgør - de topcheferne med det resultat, at it-cheferne holdes ude af deres virksomheders øverste ledelser.
Ideen er, at hvis blot it-cheferne kunne lære at kommunikere i et mere forretningsorienteret sprog, så ville de blive accepteret i de ledelsesmæssige inderkredse, fordi topcheferne ikke længere ville blive kørt ud på et sidespor af den tekniske jargon.
Ideen om it-chefen som forretningschef er slet og ret forkert
Den grundlæggende påstand i argumentet lyder, at it-chefen er nødt til at være forretningschef og ikke teknolog.
Den idé har den åbenlyse implikation, at it-chefen må overlade de tekniske detaljer til andre og i stedet se på det store billede.
Der er kun én ting galt med det perspektiv: Det er forkert. Faktisk kunne det dårligt være mere forkert.
Tekniske kompetencer i it-afdelingen er i dag vigtigere end nogensinde, hvilket i stigende grad bliver indlysende.
Derfor giver det bare ingen mening
I fremtiden vil it-cheferne få brug for dyb teknisk forståelse.
En it-chef med blot gennemsnitlig teknisk kompetence vil ikke alene være utilstrækkelig i sit job men vil decideret udgøre en risiko for virksomhedens sundhed.
For at sige det lige ud giver argumenterne for "it-chefen som forretningschef" ikke engang mening i en overfladisk betragtning.
For eksempel gennemgår marketing på nuværende tidspunkt en radikal forandring i overgangen til digitale medier.
Sofistikeret analyse af klikmønstre, A/B-test, big data-analyse med mere er kernekompetencer inden for marketing.
Kunne man forestille sig, at topchefen vil have en marketingschef, der ikke forstår, hvordan disse teknikker og værktøjer fungerer?
Vil topchefen have en marketingsafdeling, der ledes af nogen, der kender det rigtige forretningsorienterede sprog, men som faktisk ikke rigtigt forstår detaljerne af, hvad der foregår i afdelingen?
Selvfølgelig ikke.
Mere og mere komplekst
På samme måde bliver det mere og mere komplekst, hvad der foregår i it-afdelingen.
For 10 år siden var det primære formål med en virksomheds websites at vise statisk indhold.
I dag er et website en applikation til transaktion og samarbejde, som virksomheden i meget højere grad er afhængig af.
Websites integrerer ofte eksterne services, der leverer indhold eller data, som kombineres med virksomhedens egne data, og på den måde viser indhold, der er tilpasset hver enkelt bruger.
Der eksisterer måske også API'er, som gør det muligt for andre organisationer at integrere websitet med deres egne applikationer, ligesom sådanne API'er kan bruges til at vise en udgave af websitet specielt til mobile enheder.
Endelig oplever websitet sandsynligvis et meget varierende antal besøgende i løbet af året i takt med sæsonbetonede begivenheder eller fordi specifikke forretningsinitiativer pludselig skaber stor trafik.
Disciplinen application performance management drejer sig om nuanceret justering af mange forskellige elementer, der alle kan påvirke svartiderne, og som alle skal overvåges med det formål at evaluere applikationens løbende helbred.
Man kan godt regne med, at en applikation konstant må forandres, i takt med at nye forretningsaftaler, partnerskaber eller hændelser såsom fusioner eller opkøb kræver ændringer i funktionaliteten.
Applikationernes kompleksitet er i dag omtrent 10 gange så høj som for 10 år siden.
Hvis du stadig tror, at dette meget komplekse og dynamiske område, der er i konstant udvikling, kan ledes af nogen uden høj teknisk kompetence, så opfordrer jeg dig til at læse dette blogindlæg af min ven og kollega James Urquhart, som gennemgår, hvordan sådanne applikationer hos store virksomheder ser ud fra et arkitekturmæssigt perspektiv.
Derfor skal du vide en hel del om it
Man kan ikke diskutere it uden at vide noget om emnet Selvom disse nye applikationer er komplekse, så er de også helt afgørende for den overordnede forretnings succes.
Websitet var vigtigt i 2000, men hvis det gik ned, forstyrrede det ikke virksomhedens drift.
I dag er det sådan, at hvis en virksomheds web-applikation ikke er tilgængelig, vil forretningen gå i stå.
Det afspejler, hvordan disse applikationer i tidens løb er blevet en integreret del af virksomhedens drift, så forretningen er afhængig af, om de fungerer, som de skal.
Hvordan mon en it-chef vil klare sig uden god forståelse for de vigtigste elementer af disse typer af applikationer?
Uden at kunne genkende en applikations svagheder, hvor fejl og nedbrud eller blot ydelsesmæssige flaskehalse kan ødelægge et succesfuldt møde mellem brugerne og applikationen?
En oplagt indsigelse mod dette perspektiv er, at de tekniske problemstillinger er for mange og for komplekse til, at noget enkelt individ kan gennemskue dem alle i dybden og da slet ikke it-chefen, der i forvejen har så mange andre ansvarsområder.
Det er der da også en vis sandhed i. Det er dog afgørende, at it-chefen har en teknisk baggrund med tilstrækkelig dyb indsigt i problemstillingerne til at kunne tale om aktuelle teknologiske emner med nogen grad af sikkerhed.
En verden til forskel
Folk med teknologisk viden, der ikke rækker længere end til 1986, eller med en baggrund i økonomi kan ikke fungere i rollen som chef for it-afdelingen.
Der er en verden til forskel mellem på den ene side en it-chef med teknologisk indsigt, som derfor formår på et teknisk grundlag at sammenligne alternativer og afgøre uoverensstemmelser mellem forskellige parter i en teknisk diskussion, og på den anden side en it-chef uden teknisk baggrund, som derfor tager beslutninger baseret på ikke-tekniske kriterier.
Denne forskel kan rammende beskrives som forskellen mellem på den ene side en it-afdeling, der på det teknologiske område rammer rigtigt - eller, hvis den rammer ved siden af, formår at erkende problemet og hurtigt rette op på det - og på den anden side en it-afdeling, der på grund af dårlige beslutninger leverer skrøbelige, begrænsede applikationer.
Det er topchefen, der mangler it-kompetencer Rent ud sagt bygger hele ideen om at tale til topchefen i et mere forretningsorienteret sprog, som han eller hun er mere tilpas med, på en misforståelse.
Faktum er, at virksomhederne i dag holdes kørende af it. Informationsteknologi er grundlaget i alt, hvad virksomhederne foretager sig. Topchefen er forpligtet til at have indsigt i noget, der er så afgørende for virksomhedens succes.
Kunne man forestille sig, at topchefen for GM nægtede at tale med produktionschefen om problemer i leverancekæden, fordi det er et meget teknisk emne?
Nej, vel?
Hvorfor skulle det så være i orden for en topchef at løbe fra diskussioner om it med den begrundelse?
Nu er det måske på tide at vende hele argumentet på hovedet. Det burde ikke handle om, at it-cheferne ikke er forretningsorienterede nok.
Tværtimod vil jeg hævde, at det er topcheferne, der ikke har tilstrækkelig teknisk indsigt.
Bernard Golden er topchef for konsulentfirmaet HyperStratus, der er specialiseret i virtualisering, cloud computing og relaterede områder. Han er også forfatter af bogen Virtualization for Dummies, der er den hidtil bedst sælgende bog om virtualisering. Wired.com har for nylig udpeget ham som en af de 10 mest indflydelsesrige personer inden for cloud computing.
Oversat af Thomas Bøndergaard