General Motors (GM) vil ikke længere bruge penge på betalte annoncer på Facebook. Det bekræfter bilgiganten overfor Wall Street Journal. GM er en af de største annoncører i USA og beslutningen har stor symbolsk værdi. Det kan kaste en skygge over Facebook-børsnoteringen om få dage.
Facebook forsøger netop at overbevise sine kommende aktionærer om, at selskabet har en fungerende forretningsmodel baseret på annoncer.
Ifølge avisen har GM brugt omkring 40 mio. dollar på Facebook-markedsføring, men kun 10 mio. dollar er brugt på betalte Facebook-annoncer. Det er disse annoncer, som ifølge GM er spild af penge.
Resten af pengene er brugt til at producere indhold og kampagnesider til Facebook, og disse aktiviteter skal fortsætte. Men Facebook tjener ikke en krone på dette. Pengene går i stedet til eksterne bureauer, der er specialiseret i markedsføring på sociale netværk.
Det gælder blandt andet GM's egen side på Facebook. Det sociale netværk har forsøgt at overbevise virksomheder om, at de skal droppe deres hjemmesider og flytte indholdet over på Facebook i stedet. Det er gratis at oprette en Facebook-side, så det skaffer ikke umiddelbart penge i kassen for selskabet.
GM's udmelding kommer på et meget uheldigt tidspunkt for Facebook, som sandsynligvis får sin børsintroduktion allerede på fredag.
Ifølge Business Insider er der meget lave klik-rater for Facebook-annoncer. De ligger kun på en tiendedel i forhold til Google-annoncer.