Tele2 har indvilget i at betale en bøde på 210.000 kroner for ulovligt at have solgt telefonabonnementer over telefonen.
Selskabet Teleperformance, som Tele2 hyrede til at ringe mulige kunder op, skal samtidig betale en bøde på 170.000 kroner.
23.000 personer blev som led i en markedsundersøgelse om telefoni ringet op i slutningen af 2002 og begyndelsen af 2003 af Teleperformance.
Det sidste spørgsmål i markedsundersøgelsen var, om personerne var interesseret i at høre mere om tilbud fra Tele2.
Det sagde omkring 7.500 personer ja til og heraf endte i omegnen af 1.200 personer med at tegne et abonnement hos Tele2.
Men Forbrugerombudsmanden fik nys om sagen.
I strid med dørsalgsloven
Han vurderede, at metoden med at bruge en markedsundersøgelse til at få folk til at sige ja til at blive ringet op med et tilbud, var i strid med dørsalgsloven.
Dørsalgsloven siger, at det er forbudt at sælge telefonabonnementer ved at ringe til folk uden først at have fået samtykke til det.
Blandt andet var Forbrugerombudsmanden i besiddelse af det manuskript, som telefonsælgerne brugte i forbindelse med markedsundersøgelsen.
Heraf fremgik det, at sælgerne skulle forsøge at få så mange personer som muligt til at blive interesserede i et abonnement fra Tele2, så de indvilgede i at blive ringet op igen.
Derfor meldte Forbrugerombudsmanden Tele2 til politiet i februar måned i år.
Vil ikke trække i langdrag
Niclas Palmstierna, som er administrerende direktør for Tele2 understreger, at Tele2 har været samarbejdsvillig i sagen.
- Efter Forbrugerombudsmanden gjorde os opmærksom på, at der var problemer med markedsundersøgelsen, holdt vi op med at stille det afsluttende spørgsmål, siger Niclas Palmstierna.
Nu vil han gerne videre.
- Man er vel aldrig tilfreds med at indgå forlig, men vi ønsker ikke at trække sagen i langdrag. Vi er et lille selskab, og vi mener, at vi kan fokusere vores ressourcer bedre ved at betale bøden og så komme videre, siger Niclas Palmstierna.
Forbrugerombudsmanden er tilfreds med bødens størrelse.