Bøde til Tele2 for ulovligt telesalg

Tele2 har sammen med Teleperformance indgået forlig med politiet om at betale bøder på i alt 380.000 kroner. Bøderne skyldes Tele2's ulovlige kampagne sidste vinter, hvor over 20.000 forbrugere ulovligt blev ringet op.

Tele2 har indvilget i at betale en bøde på 210.000 kroner for ulovligt at have solgt telefonabonnementer over telefonen.

Selskabet Teleperformance, som Tele2 hyrede til at ringe mulige kunder op, skal samtidig betale en bøde på 170.000 kroner.

23.000 personer blev som led i en markedsundersøgelse om telefoni ringet op i slutningen af 2002 og begyndelsen af 2003 af Teleperformance.

Det sidste spørgsmål i markedsundersøgelsen var, om personerne var interesseret i at høre mere om tilbud fra Tele2.

Det sagde omkring 7.500 personer ja til og heraf endte i omegnen af 1.200 personer med at tegne et abonnement hos Tele2.

Men Forbrugerombudsmanden fik nys om sagen.

I strid med dørsalgsloven

Han vurderede, at metoden med at bruge en markedsundersøgelse til at få folk til at sige ja til at blive ringet op med et tilbud, var i strid med dørsalgsloven.

Dørsalgsloven siger, at det er forbudt at sælge telefonabonnementer ved at ringe til folk uden først at have fået samtykke til det.

Blandt andet var Forbrugerombudsmanden i besiddelse af det manuskript, som telefonsælgerne brugte i forbindelse med markedsundersøgelsen.

Heraf fremgik det, at sælgerne skulle forsøge at få så mange personer som muligt til at blive interesserede i et abonnement fra Tele2, så de indvilgede i at blive ringet op igen.

Derfor meldte Forbrugerombudsmanden Tele2 til politiet i februar måned i år.

Vil ikke trække i langdrag

Niclas Palmstierna, som er administrerende direktør for Tele2 understreger, at Tele2 har været samarbejdsvillig i sagen.

- Efter Forbrugerombudsmanden gjorde os opmærksom på, at der var problemer med markedsundersøgelsen, holdt vi op med at stille det afsluttende spørgsmål, siger Niclas Palmstierna.

Nu vil han gerne videre.

- Man er vel aldrig tilfreds med at indgå forlig, men vi ønsker ikke at trække sagen i langdrag. Vi er et lille selskab, og vi mener, at vi kan fokusere vores ressourcer bedre ved at betale bøden og så komme videre, siger Niclas Palmstierna.

Forbrugerombudsmanden er tilfreds med bødens størrelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere