Bøde til Tele2 for ulovligt telesalg

Tele2 har sammen med Teleperformance indgået forlig med politiet om at betale bøder på i alt 380.000 kroner. Bøderne skyldes Tele2's ulovlige kampagne sidste vinter, hvor over 20.000 forbrugere ulovligt blev ringet op.

Tele2 har indvilget i at betale en bøde på 210.000 kroner for ulovligt at have solgt telefonabonnementer over telefonen.

Selskabet Teleperformance, som Tele2 hyrede til at ringe mulige kunder op, skal samtidig betale en bøde på 170.000 kroner.

23.000 personer blev som led i en markedsundersøgelse om telefoni ringet op i slutningen af 2002 og begyndelsen af 2003 af Teleperformance.

Det sidste spørgsmål i markedsundersøgelsen var, om personerne var interesseret i at høre mere om tilbud fra Tele2.

Det sagde omkring 7.500 personer ja til og heraf endte i omegnen af 1.200 personer med at tegne et abonnement hos Tele2.

Men Forbrugerombudsmanden fik nys om sagen.

I strid med dørsalgsloven

Han vurderede, at metoden med at bruge en markedsundersøgelse til at få folk til at sige ja til at blive ringet op med et tilbud, var i strid med dørsalgsloven.

Dørsalgsloven siger, at det er forbudt at sælge telefonabonnementer ved at ringe til folk uden først at have fået samtykke til det.

Blandt andet var Forbrugerombudsmanden i besiddelse af det manuskript, som telefonsælgerne brugte i forbindelse med markedsundersøgelsen.

Heraf fremgik det, at sælgerne skulle forsøge at få så mange personer som muligt til at blive interesserede i et abonnement fra Tele2, så de indvilgede i at blive ringet op igen.

Derfor meldte Forbrugerombudsmanden Tele2 til politiet i februar måned i år.

Vil ikke trække i langdrag

Niclas Palmstierna, som er administrerende direktør for Tele2 understreger, at Tele2 har været samarbejdsvillig i sagen.

- Efter Forbrugerombudsmanden gjorde os opmærksom på, at der var problemer med markedsundersøgelsen, holdt vi op med at stille det afsluttende spørgsmål, siger Niclas Palmstierna.

Nu vil han gerne videre.

- Man er vel aldrig tilfreds med at indgå forlig, men vi ønsker ikke at trække sagen i langdrag. Vi er et lille selskab, og vi mener, at vi kan fokusere vores ressourcer bedre ved at betale bøden og så komme videre, siger Niclas Palmstierna.

Forbrugerombudsmanden er tilfreds med bødens størrelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere