"Vi har fået fodfæste hos de rigtige kunder og de rigtige leverandører," siger distributøren Fourcoms direktør Lars Ellitsgaard.
Han mener, at det går helt godt hos Nørresundby-distributøren, som netop er flyttet til nye større lokaler, og at det forsat går den rigtige vej.
Ligesom sine tre kompagnoner har Ellitsgaard en fortid hos det længst hedengangne SMG. Og sit det netop afleverede regnskab for 2011 viser Fourcom, at man har fundet formlen for sund it-distribution.
Overskuddet er på godt 1,4 millioner kroner før skat, hvilket er 40 procent bedre end i 2010.
Fourcom opgiver ikke sin omsætning, men Lars Ellitsgaard fortæller, at omsætningen er på godt 100 millioner kroner, hvilket han erklærer sig godt tilfreds med.
"Det der gælder for os er, at vi har en sund, veldrevet forretning og tjener penge. Størrelse er ikke afgørende for os," siger han.
Læs mere:
- Vokseværk tvinger Fourcom til at flytte
- Fourcom har fundet fodfæste
- Fourcom tabte million på opstart
- Døren står altid åben hos de mindre distributører
Selv om branchen og mange af de mindre forhandlere er under pres i krisenss efterveer, er Lars Ellitsgaard ikke bekymret.
"Vi oplever, at mange af vores kunder har fundet tilbage til rødderne. Til de ting, de er gode til. Mange forhandlere har kigget indad. Vi har mange af de samme kunder, som vi har haft de sidste fem år, og har formået at holde fast på dem, og udvide vores samhandel og selvfølgelig også fået nogle nye kunder. Men det, vi skal holde fast på, er fortsat at yde service. Det påvirker vores samhandel positivt, når vi yder en god service," siger Ellitsgaard. Og fortsætter:
"Det jeg synes vores regnskab viser er, at der er plads til os på markedet. En bekræftelse af den fornemmelse vi havde, da vi startede for fem år siden."
Når det gælder fremtiden, mener Lars Ellitsgaard, at den hidtidige formel med jævn vækst er vejen frem. Han indrømmer, at han gerne ville have en to til tre ekstra af de gode agenturer, og fortæller, at et af formålene med den nylige flytning til nye lokaler, netop handler om at gør plads til nye producenter.
"Hvis vi får et godt agentur skal vi have plads til det. Vi har også kreditfaciliteterne i orden. Der tror jeg, det betyder noget, at vi er gået lige så stille og forsigtig frem og vækstet vores forretning organisk. Det har givet os en goodwill hos pengeinstitutterne, som gør at vi kan finansiere vores vækst," slår Lars Ellitsgaard fast.
Læs mere: