Læs også:
HP bekræfter omfattende ændring af selskabet
Her er brevet der førte til HP-topchefs fyring
Derfor vil HP beholde sin pc-division
HP vil trække sig ud af pc-markedet
Shanghai: De seneste år har det været vanskeligt at gennemskue, hvad it-producenten Hewlett-Packards langsigtede satsninger egentlig var.
Det ene øjeblik postede virksomheden millioner i operativsystemet webOS. Det næste øjeblik skulle selskabet ride med på tablet-bølgen. Og så skulle HP pludselig ikke længere producere computere.
Nu fortæller topchef Meg Whitman imidlertid, at HP både skal levere hardware, software og services.
Skønt firmaet skal levere på tre fronter, har den kvindelige chef en klar førsteprioritet.
HP er lig Hardware Producent
"Vi er først og fremmest et hardware-firma, og det er vi stolte af. 70 procent af vores omsætning kommer fra hardware. Så selvom vi gør os i software, ændrer vi ikke HP til en software-virksomhed," fortæller hun.
Meg Whitman var da også hurtig til at redde pc-divisionen, hvis fremtid ellers var noget usikker, da hun tiltrådte topstillingen i HP.
I sidste uge i Shanghai meddelte hun desuden, at HP har tænkt sig satse intensivt på research og udvikling på computerfronten.
"Vores engagement i hardware er gennemført. Vi er 100 procent engagerede i pc-markedet. Jeg lover jer, at vi vil fortsætte med at forske i og udvikle vores computere. Det gør vi ved at udvise et langvarigt engagement og afsætte de nødvendige finansielle ressourcer," siger Meg Whitman foran verdenspressen på HP's Global Influencer Summit 2012 i Shanghai.
Denne udmelding kan for nogen virke modstridende med Whitmans handlinger, idet hun i sin foreløbig korte tid i chefstolen har lagt pc-forretningen sammen med print-forretningen i Printing and Personal Systems Group (PPSG). Altså kan det synes, at pc-forretningen ikke længere er vigtig nok til at blive prioriteret selvstændigt.
Tværtimod mener Meg Whitman, at der er god mening i at prioritere hardware som et samlet hele.
"Det er en måde at simplificere den samlede forretning og samtidig spare penge. Det giver os desuden en unik mulighed for at ensarte vores brand og designs - og det er essentielt for HP's strategi, at vi har et stærkt og samlet brand."
Læs også:
HP bekræfter omfattende ændring af selskabet
Her er brevet der førte til HP-topchefs fyring