Som 35-årig stod Jan Bau overfor et af livets store valg.
Skulle han fortsætte som Frank Sinatra-crooner i et bigband med succes og internationale ambitioner eller vælge en fremtid i it-branchen?
"Jeg var over 30, før jeg begyndte at synge professionelt, og det havde stor betydning for valget. Var jeg startet med at synge som 20-årig, havde mit liv helt sikkert set meget anderledes ud i dag. Så havde vi næppe siddet og snakket it nu," fortæller Jan Bau smilende, da vi mødte ham på en af årets første solskinsdage, kun et stenkast fra Christiansborg.
Men selv om det valg faldt ud til fordel for it, har erfaringerne fra de skrå brædder været med til at danne en solid plaform. Forskellene mellem jazzmusik og it er ikke så store, som de måske lyder.
"Det handler i begge til fælde om at fokusere og om at være 100 procent til stede." siger Jan Bau, der allerede som tre-årig optrådte på en skammel foran familien i form af dirigent for et stort klassisk orkester.
"Stiller man sig op foran et publikum uden at være forberedt eller uden engagement, så bliver resultatet noget møg. Den regel gælder både i en koncert, hvis du er keynote speaker ved en konference eller sidder til et salgsmøde."
"Samtidig kan et godt orkester bevare engagementet, selvom de har spillet den samme koncert 60 gange. Det handler om at være på, og den egenskab kan man bruge i alle aktiviteter, hvor man skal yde noget."
"I en salgssituation vil køberen også gerne være sammen med en person, der giver én en oplevelse. Det er ligegyldigt, hvor fantastisk dit produkt er, hvis du ikke har det menneskelige overskud til at sælge det."
Kan alle erhvervsledere ligefrem lære noget af musikkens verden?
"Musik i forbindelse med personlig udvikling eller som ledelsens-instrument er stadig et lille område i faglitteraturen, men det korte svar er klart ja."
"Hvis du sidder som erhvervsleder, men er helt blank overfor det musiske, kan det være svært. Derfor kan man ikke bare invitere 50 erhvervsledere på en musikkonference og forvente, at det udmønter sig i konkrete ledelsesforbedringer."
"Men til den gruppe, der kan rumme musikken, kan det bruges langt mere seriøst og aktivt. Man kan lære rigtig meget om, hvordan man performer godt, ved hjælp af musik."
Byggemanden
Jan Bau blev for et år siden ansat som nordisk direktør for Tufin Technologies.
På vores breddegrader er det iisraelske firmaet måske knap så kendt, men han er også ansat til at bygge en nordisk organisation. Et projekt han tidlige har tidligere har haft succes med i sikkerhedsfirmaet Check Point.
Han kan lide at bygge noget op fra bunden. Præcis som når et nyt band skal sættes sammen, et sæt med musiknumre indøves og udføres, så det svinger.
Musik har i den grad en centralrolle i alt, hvad Jan Bau foretager sig i it-branchen.
Det kan it-chefen lære af jazz-verdenen
Et andet aspekt af Jazzmusikken, der også har betydning for Jan Bau, er evnen til improvisation.
Hverken hans uddannelsesforløb eller erhvervskarriere har været særlig målrettede.
"En kalender med stenhård planlægning er ikke godt for mig. Der skal være plads til at improvisere. Ikke fordi jeg er ustabil i hverken familieliv eller arbejde, men spørger du om, hvor jeg er om 10 år, har jeg ingen plan for det," siger den tidligere crooner.
Forskellige genrer
"Man kan desuden se en tydelig sammenhæng mellem mit musikvalg og mit øvrige liv. Jeg bliver mere moden og derved bedre til at lytte til forskellige genrer.
Det handler om at flytte sig, uden at man forlader noget.
Man udvider sin horisont og kapacitet, men uden at vide præcis, hvor man ender, " siger han og eksemplificerer:
"En kunstner som trompetisten Miles Davis spiller en type musik, der er krævende at lytte til, og det er de færreste, der starter med ham. Det kræver øvelse og modenhed. Det gør udvikling af livet også."
"Det handler om evnen til fordybelse og til at blive bedre."
Er du følsom?
"Ja, det er jeg. Musikken er følelsernes legeplads. Men jeg har tillært mig en portion kynisme. Det er man nødt til at have for at være erhvervsleder, hvor man også skal tage kedelige beslutninger. Men det handler også om at beskytte sig selv."
Hvordan lærer man det?
"Når man får mere ansvar, bliver der et tidspunkt, hvor man må sætte sig igennem. Hvis du skal og vil noget i erhvervslivet, er den kynisme påkrævet.
Men det giver da nogle tæsk i den danske model, hvor alle siger deres mening direkte til chefen," griner han.
"Som chef bliver man hele tiden lagt på vægtskålen både af dine egne chefer og af dine medarbejdere. Det bliver man nødt til at forholde sig til. Ellers mister man respekten omkring sin person," lyder det fra Jan Bau, denne gang mere alvorligt.
Dette skal du kunne som chef
Hvornår er en chef bedst?
"Når han tilføjer værdi til virksomheden."
"Det handler naturligvis om økonomi, men også om at være en chef, der er så dygtig, at medarbejderne kan bruge ham eller hende som sparringspartner. En der kan hjælpe, give inspiration eller dirigere en medarbejder videre i karrieren. For at tilføje værdi skal man nemlig også kunne lytte, samtale eller støtte."
En på bolden
Succes handler dog også om at have et konkurrenceinstinkt indbygget i gen-massen.
Og et af de steder, hvor Jan Bau har lagt flest timer, er på træningsbanen.
Han har både spillet fodbold, tennis og golf på højt niveau.
"Jeg er i den grad en konkurrence-person, og jeg elsker at vinde," siger Jan Bau, og tilføjer grinende, at han dog stadig kan være fair, når han taber.
Handler musik også om at vinde?
"Hmm. Ja, i en hvis forstand. Inderst inde tror jeg musikere har et ønske om at vinde glæde, respons og begejstring."
"Det er helt det samme, som når man er keynote speaker.
Ingen har lyst til at spille for tomme tribuner eller at publikum forlader stadion i pausen, hvis vi skal blive i sports-jargonen."
"Der er ingen forskel på, hvordan du er på. Enten er du det, eller også er du det ikke."