Kan en direktør for et verdensomspændende foretagende trisse rundt i kondisko og hættetrøje? Det kan han, hvis det verdensomspændende firma er Facebook, og direktøren hedder Mark Zuckerberg.
Facebook-stifteren har fået et image som nørden, der er komplet ligeglad med sin påklædning. Ikke mindst foreviget i filmen "The Social Network".
Nørdikonet har nu fået sit eget tøjmærke: "Mark by Mark Zuckerberg". Oplagt for dig der altid har ønsket at klæde dig i mørkeblå klipklapper eller en tidsløs morgenkåbe.
Se flere produkter fra tøjmærket på billederne over og ved siden af artiklen.
Er hans tøj et problem?
"Mark by Mark Zuckerberg" er naturligvis en vittighed.
Produkterne kan købes. Men det er helt almindelige standardprodukter fra Amazon.
Tøjmærket er en komisk kommentar til en debat, der i øjeblikket kører, om hvorvidt Zuckerbergs påklædning er en belastning for Facebook.
En aktieanalytiker analyserede sig frem til, at chefens hættetrøje var et tegn på umodenhed, og at han burde lade en fyr i jakkesæt overtage tjansen med Facebooks børsnotering.
Den kommende børsnotering af Facebook har bragt Mark Zuckerberg væk fra kodeværkstedet og ind på Wall Street for at give hånd til mappedyr og aktieanalytikere. Og mange af dem har været mere fokuseret på "Zucks" garderobe end i at forstå potentialet i Facebook.
En tåbelig prioritering, mener en kommentator:
"Umodenhed er typisk noget vi finder hos folk, der er villige til at drømme og betale prisen for at få dem til at gå i opfyldelse. Det bliver ofte udadtil fremstillet som en slags utålmodighed, stædighed eller raserianfald. Men den slags karaktertræk har vi set hos næsten alle succesfulde iværksættere," skriver Shel Israel i en interessant klumme på Forbes.com.
"Det er iværksættere i lidt for afslappet påklædning, der bygger ting. Ofte ting af varig værdi eller som ændrer vores måder at leve på - til det gode eller dårlige. På Wall Street bygger de ingenting," mener han.
Den udskælte aktieanalytiker, der har fået kælenavnet "hættetrøje-haderen", forsøger nu at modificere sin kritik ved at sige, at Zuckerberg vel heller ikke går i kirke med sin hættetrøje?
Ikke desto mindre har et andet firma lynhurtigt sat en nålestribet hættetrøje i produktion, så Zuckerberg måske kan gøre analytikerne tilfredse og stadig føle sig vel tilpas.
Danske eksempler
Herhjemme har vi også set eksempler på, at klassisk påklædning ikke udbredt blandt it-iværksættere.
Telemillionær Frank Rasmussen har før beskrevet, hvordan hans slipseløse påklædning blev et problem, da hans firma Telmore blev opkøbt af TDC, og han skulle arbejde videre hos sin nye ejer. I samme boldgade er det heller ikke usandsynligt at se iværksætter Morten Lund i en hættetrøje fremfor et jakkesæt.
Kritikken fra Wall Street er ikke ny. Gates og Steve Jobs blev udsat for samme krav om at tilpasse tøjstilen til pengemændene i de økonomiske hovedstader.
Men måske kan Mark Zuckerberg skubbe til bankfolkets konforme forestilling om, at man skal have slips på for at være en succesfuld virksomhedsleder?