Gmail er ikke længere blot til privatbrug. Googles mail-tjeneste vinder også i stadig højere grad indpas i erhvervslivet.
Her bruger mange virksomheder den såkaldte Google Apps-løsning, der gør det muligt at få leveret mails til virksomhedens domæne direkte i en Gmail-indbakke.
Men selv om Gmails brugerflade efterhånden er velkendt for mange, gemmer der sig alligevel nogle små listige funktioner rundt omkring i Google-universet.
I samarbejde med vores gode venner fra PC Worlds internationale nyhedsbureau, IDG News Service, har vi fundet seks gode, men oversete, tricks til alle jer Gmail power-users.
Læs dem på de næste sider.
Sådan vedhæfter du flere filer på én gang
1. Vedhæft flere filer på én gang
Det kan være et helvede, hvis du skal vedhæfte mange filer i Gmail.
Dels fordi filerne skal uploades til Gmails servere, før du kan sende dine mails, dels fordi mange tror, at filerne skal vedhæftes én efter én.
Men du kan faktisk vedhæfte flere filer på én gang.
Det gør du ved at klikke på "vedhæft fil" og herefter markere flere filer på én gang ved samtidig at trykke på ctrl-tasten (eller cmd-tasten, hvis du bruger Mac).
En anden genial måde at gøre det på, som de færreste kender, er ved at trække filerne over i mailvinduet. Du åbner blot den mappe, hvor filerne ligger, og herefter bruger du din mus til at trække filerne over i mail-vinduet.
Skal du vedhæfte store filer, kan du vælge at bruge en af disse løsninger.
2. Få besked om nye mails
Tjekker du din mail via Googles hjemmeside, kræver det, at du sidder klinet til Gmail.com, hvis du vil have besked, når der kommer nye mails.
Her er der som udgangspunkt ingen ding-lyde eller blinkende ikoner, når der lander en ny mail i din indbakke.
Men det kan du ændre på ved at downloade Googles eget lille notifikations-program Gmail Notifier, der findes til både Windows og Mac.
En anden mulighed er at hente dine Gmails ned i en mail-klient, eksempelvis Microsoft Outlook eller Mozilla Thunderbird.
Bruger du Mac, vil vi anbefale dig at bruge Sparrow, der efter vores mening er det bedste mailprogram til Mac, og som desuden er designet til at virke optimalt med netop Gmail.
3. Undgå generende chat-beskeder
Når du bruger Gmail, er Googles chat-funktion som udgangspunkt slået til.
Det betyder, at folk som du har mailet med, kan se, når du er online og har mulighed for at skrive til dig.
Men det er i sagens natur ikke altid lige belejligt, og heldigvis kan du slå chat-funktionen fra.
Det gør du ved at logge ind på din Gmail, hvor du skal klikke på tandhjulet i højre hjørne. Her vælger du punktet "mail-indstillinger" og går ind under fanen "chat".
Her vælger du "chat fra".
Du kan læse mere om, hvordan du fin-justerer chat-indstillingerne i denne artikel.
Sådan opdager du det, hvis du er blevet hacket
4. Sådan indstiller du dit feriesvar
Sommerferien er blot få måneder væk, og her skal du naturligvis koble helt af og glemme alt om din indbakke.
Derfor bør du sætte et automat-svar på din Gmail, der fortæller, at du i øjeblikket er på ferie.
Du slår feriesvaret til ved at klikke på det lille tandhjul i højre hjørne af din Gmail, vælge "mailindstillinger" og under fanebladet "generelt" scroller du ned til overskriften "feriesvar."
5. Få flere oplysninger om dine kontaktpersoner
De folk, du mailer med, er ofte også aktive på diverse sociale netværk. Og hvis du gerne vil have flere informationer om, hvad de skriver på de forskellige netværk, kan du downloade det gratis Gmail-plugin Rapportive.
Når du efter at have installeret Rapportive åbner en mail i Gmail, vil du ude i en kolonne i højre side få oplyst, hvad afsenderen af mailen sidst har skrevet på Facebook, Twitter, LinkedIn og andre netværk.
Du kan desuden også få oplysninger om vedkommendes forskellige telefonnumre og alternative e-mailadresser.
Gmail har i forvejen en lignende standard-funktion, der dog ikke er helt lige så avanceret som Rapportive.
Google kalder funktionen for et person-widget, og når du mailer med andre Gmail-brugere, kan du eksempelvis se, hvis vedkommende har skrevet noget interessant på Google+ eller se de seneste mailkorrespondancer og kalenderaftaler, som du har haft med personen.
6. Se om du har været hacket
Har du på fornemmelsen, at nogen har været inde at snage i din mail?
Så er det en god idé at holde øje med aktiviteten på din mail-konto. Det kan du gøre ved at scrolle helt ned i bunden af din indbakke.
Her kan du i højre hjørne finde en knap, der hedder "detaljer".
Når du klikker på den, kan du se oplysninger om de ti seneste besøg, der har været på din mailkonto. Google gør dig automatisk opmærksom på det, hvis der har været usædvanlig aktivitet på din konto.
Det kan eksempelvis være, hvis der pludselig bliver logget ind på din konto fra et fjernt land. Men der kan også være situationer, hvor du kun selv kan opdage den usædvanlige aktivitet.
Eksempelvis hvis der bliver logget ind på din konto på tidspunkter, hvor det umuligt kan have været dig.
I så fald bør du øjeblikkeligt skifte password.
Under "detaljer-menuen" i Gmail kan du desuden sørge for, at der bliver logget ud fra Gmail på alle de maskiner, hvor din Gmail er åben.
Det kan eksempelvis være smart, hvis du har tjekket din Gmail på en anden persons computer, men er kommet i tvivl om, hvorvidt du har husket at logge af.
Læs også