Om chefen undervurderer it-projektlederne, eller om projektlederne overvurderer sig selv, kommer an på, hvem man spørger.
Det viser en undersøgelse, der netop har spurgt begge parter om, hvor gode de danske projektledere er til deres job.
Veludførte it-udviklingsprojekter er centralt for mange virksomheder, og det er i vidt omfang projektledere, der skal sikre, at projekterne kommer i mål til tiden.
Men der er uenighed om, hvor godt projektlederne udfører deres job.
Projektlederne siger over middel, cheferne siger under middel.
Det resultat kommer fra ProjektKompasset, som er en undersøgelse foretaget af Peak Consulting Group, der har spurgt 46 it-projektledere og 49 chefer i større danske virksomheder og den offentlige sektor.
Over eller under stregen
I undersøgelsen er der givet karakterer på en skala fra 1 til 5, hvilket giver en middelkarakter på 3.
Samlet set giver projektlederne sig selv karakteren 3,2, altså over middel.
Cheferne giver projektlederne en lavere karakter nemlig 2,8, som er under middel.
Den største forskel opleves i opfattelsen af kompetence til at sammensætte en god projektorganisation, herunder at definere roller og ansvar.
Her giver projektlederne sig selv karakteren 3,5, mens ledelsen oplever, at der ofte er konflikter og dårlig styring og derfor kun giver karakteren 2,8.
Omvendt er der god overensstemmelse i vurderingerne af, hvor dygtig en projektleder er til at opstille klare mål og til at styre projektets udbytte.