Læs også:
Her er de mest populære skærmopløsninger i 2012
Brugervenligheds-eksperten Jakob Nielsen mener, at udviklingen mod stadig større computerskærme får afgørende betydning for webudviklerne.
Som Computerworld skrev for et par uger siden, så har et afgørende vendepunkt i web-brugernes skærmoplysninger netop fundet sted:
Statcounter har for første gang registreret, at opløsningen 1366 x 768 er den mest populære, mens 1024 x 768 nu er henvist til andenpladsen.
Udviklingen tydeliggør flere udfordringer, mener Jakob Nielsen i en artikel på sin hjemmeside.
"Små skærme til desktop-computere er nu så sjældne, at vi ikke er nødt til at designe til dem. Men nu er endnu mindre mobil-skærme blevet så populære, at vi stadig er nødt til at forholde os til små skærme," skriver han.
"Inden for usability er det en grund-regel, at man altid tester på det udstyr, de fleste kunder bruger. Så de fleste af dine test skal du nu forestage på "store" skærme. Du bør også foretage nogle enkelte på "medium" og "kæmpe" skærme for at sikre, at dit design forbliver brugbart for folk med forskellige skærm-størrelser."
Brug denne indstilling
Jakob Nielsen, der er anerkendt for sin viden inden for usability, står i spidsen for firmaet Nielsen Norman Group og er Ph.D i menneske-maskine interaktion, peger samtidig på, at der findes metoder til at minimere risikoen for en dårlig oplevelse for brugerne.
"Til web-design anbefaler jeg altid, at man undgår "frosne" designs (websider med fast bredde, red.) og i stedet sikrer, at dit design kan skalere på tværs af en række skærmopløsninger," lyder rådet fra Jakob Nielsen.
"Du skal dog stadig stile mod et optimalt tilfælde, hvor designet ser allerbedst ud (men stadig fungerer på større og mindre skærme)."
"Den gamle anbefaling var at lade din webside se bedst ud ved 1024 × 768. Den nye guideline er at optimere til widescreen-skærme på omkring 1440 pixels i bredden."
Frem for alt advarer Jakob Nielsen om at man undgår at beskeden "optimeret til" ender med at blive et "virker kun på"-stempel.
Han understreger samtidig, at man i stigende grad bør eksperimentere med at lave web-designs, der rent faktisk udnytter de stadig større skærme - ikke mindst i breden.
Danske web-brugeres skærmopløsninger
Ifølge FDIM's statistik var den mest populære opløsning i Danmark i februar 1366 x 768 med 15,8 procent.
Andenpladsen gik til 1280 x 800 med 15,1 procent, tredjepladsen til 1080 x 1024 med syv procent, mens 1024 x 768 kom ind på fjerdepladsen med 7,6 procent.
Blandt Computerworlds brugere er fordelingen, at den mest poplære opløsning i øjeblikket er 1680 x 1050. Herefter kommer henholdsvis 1280 x 1024 og 1920 x 1080.
Læs også: