Midt i april gik HP Danmark ud med en kampagne, hvor producenten annoncerede, den ville forære 500 servere væk til nystartede iværksættervirksomheder.
Kampagnen har affødt kritiske kommentarer fra SMB-forhandlere, som mener, at HP har svigtet de små forhandlere i kanalen ved at vælge onlineforhandleren Dustin som eneste partner på kampagnen.
Nu er kampagnen slut. I følge HP's danske serverchef Tina Borgbjerg, blev de sidste servere sendt af sted i fredags.
"Det har været en succes. For mig er det en positiv overraskelse, at 300 iværksættere meldte sig selv via vores webside. Det havde vi ikke regnet med," siger Tina Borgbjerg til CRN.
I samme åndedrag fortæller hun, at de resterende 200 servere blev delt ud til firmaer, som Dustin kontaktede på vegne af HP. Virksomheder, der optrådte på en liste fra Erhvervsstyrelsen, som HP har fået lavet til lejligheden.
Læs mere:
Tina Borgbjerg mener ikke, at HP ved at lade Dustin ringe op til iværksættervirksomhederne, er faldet sin forhandlerkanal i ryggen.
"Vi er glade for vores kanal. Men vi har set dette som en logistik-opgave. Derfor valgte vi at gå med Dustin. Jeg mener heller ikke, vi tager kunder fra nogen, fordi de fleste af de virksomheder, vi har kontaktet, ikke har købt hos en it-forhandler før," siger hun.
Tina Borgbjerg har haft en dialog med nogle af de forhandlere, der har været kritiske overfor kampagnen. Og hun indrømmer, at hvis HP nogensinde skulle gentage successen og lave en lignende kampagne, så ville hun nok overveje at involvere andre og flere forhandlere.
"Men en lignende kampagne er ikke noget, vi har på tegnebrættet foreløbig," siger hun.
Et af HP's primære mål med kampagnen har da også været at komme bredt ud blandt SMB-kunder.
"Dell er stærke på segmentet for små servere. Vores styrke er mere hos de store virksomheder. Så det er da klart, at det store formål for os er at skabe et footprint i low-end-markedet," slår hun fast.
Læs mere: