Læs også:
Forbruger-gadgets skaber kaos i virksomhederne
Dong: Vi går nok hele vejen med ansattes eget it-grej
En af tidens hotteste it-arbejdstendenser er at lade medarbejderne medbringe og bruge deres egne computere på arbejdspladsen i en trend, der på nudansk kaldes Bring your own device (BYOD).
Flere it-chefer har udtrykt frustration over sikkerheden i BYOD, selv om eksempelvis virtualisering kan være vejen ud af it-kaoset.
Nu har en britisk kommunal it-chef dog forsøgt sig så længe med BYOD, at konklusionen ligger klar: Når medarbejderne medbringer deres egne enheder, kan du godt glemme alt om at spare penge.
Det skriver The Guardian.
Koster mere end tidligere
Faktisk har forsøg med BYOD i den engelsk by Blackpool vist, at BYOD-bølgen koster mere at holde i luften end brug af kommunens enheder, lyder det fra it-chefen i den vestengelske by, Tony Doyle.
"Jeg tror ikke, at de rigtige årsager til at introducere en BYOD-politik er at spare penge. Min fornemmelse i øjeblikket er, at det koster os mere grundet den ekstra byrde, det er at køre en helpdesk og software-omkostninger til at håndtere enhederne," siger Tony Doyle ifølge The Guardian.
Han tilføjer, at det udover det driftsmæssige setup kan blive en dyr fornøjelse, hvis det går galt, og fortrolige data slipper ud af kommunens netværk, da kommunen således står til en bøde på 4,6 millioner kroner.
Gevinster står i kø
Samtidig slår Tony Doyle på, at BYOD-bølgen også har mange positive effekter.
Blandt andet fremhæver han en formindskelse af kontorpladsen, reduktion i antallet af skranker samt fleksible arbejdstider.
Derved konkluderer han, at BYOD i høj grad er en måde at højne jobtilfredsheden hos medarbejderne.
Kunne gøre mere
I dag giver Blackpools Citrix-løsning de kommunale medarbejdere adgang til email, sikker browsing og medarbejdertelefonlister, selv om løsningen snildt kunne udvides til, at de kommunale medarbejdere fik fat i flere applikationer og data.
Men her trækker Tony Doyle foreløbigt i håndbremsen.
"Vi mener, at risici er for store", siger han ifølge The Guardian.