Læs også:
Dansker skal udvikle ny søgefunktion til Facebook
Google ændrer sin søgemaskine fundamentalt
Jungletrommerne buldrer.
Og efterhånden er volumen skruet så højt op, at flere medier efterhånden er gået i selvsving over, at Facebook står til at købe Microsofts søgemaskine Bing, der har kæmpet en hård kamp for at nå Google-folkenes søgemekanisme til sokkeholderne.
Blandt andre opsummerer Business Insider rygtedannelsen som et noget tyndbenet suppeben, der starter med en anonym marketing-chef, som udgiver e-bog omkring Facebooks forestående børsnotering, hvor han forudsiger Facebook-købet af Bing.
Medierne spekulerer løs
Forudsigelsen får hurtigt ben at gå på.
Det store amerikanske mediehus CNBC tager historien op som et faktum - ikke en forudsigelse - og refererer blandt andet til, at Facebook allerede benytter søgeresultater fra Bing i lighed med, at det sociale netværk også benytter videochat fra Skype, som Microsoft købte sidste år.
Business-magasinet Forbes spekulerer derefter i, om Microsoft vil overrække sin søgemaskine til Facebook mod at få del i flere aktier i det sociale netværk, der for nyligt rundede bruger nummer 900 million.
Tidligere har medier som The New York Times, The Washington Post og senest Bloomberg også luftet ideen om, at Facebook står til at overtage Bing-maskinen.
Bing ryger for 30 milliarder
I et radiointerview med Blomberg Radio angiver analytiker Rick Sherlund fra Nomura Holdings flere årsager til, at en Facebook-overtagelse af Bing til knap 30 milliarder kroner giver god mening for alle parter.
Blandt andet siger Rick Sherlund, at Microsoft taber 15 milliarder kroner om året på Bing, og investorer orker ikke at spilde flere penge og kræfter på søgemarkedet længere.
Han fremhæver desuden, at Microsoft rent strategisk ville få mere ud af at fokusere på touchscreen-markedet og tablet-operativsystemer frem for søgning, der ligger lidt langt ude af selskabets traditionelle kernekompetencer.
Blandt andre Computerworlds modermagasin affærdiger rygterne som teknologibranchens værste rygte og ren fantasi, fordi Microsoft har brug for Bing til en lang række af sine produkter - herunder Xbox og Kinnect-produkterne.
Google og alle de andre
I dag har Microsoft en reklameaftale med verdens næststørste søgeselskab Yahoo, der ifølge analyseinstituttet Netmarketshare.com sammen med Bing har en global markedsandel på 12 procent.
Google ligger fortsat suverænt i spidsen med en markedsandel på 80 procent.
Microsoft har tidligere angivet over for Computerworld, hvorfor selskabet holder liv i sin søgemaskine. Det kan du læse mere om her.
Læs også: